De iPad Mini die gisteren door Apple werd onthuld is zonder twijfel de goedkoopste iPad die het bedrijf tot op heden heeft ontwikkeld, maar zoals altijd is er ook een groep die van mening is dat de prijs van €329 simpelweg te hoog is en dat dit eerder richting de €249 of zelfs €299 zou moeten zijn gegaan. Het probleem van Apple lijkt vooral te zijn dat de 7-inch Android tablets momenteel tegen kostprijs worden verkocht, een tactiek die het bedrijf uit Cupertino niet snel zal gaan volgen. Sommige analisten zeggen dat Apple teveel ruimte heeft gelaten tussen de prijs van de Nexus 7 en de iPad Mini.
Reuters meldt vandaag dat het hoofd van Apple marketing Phil Schiller de prijs van de iPad Mini na het evenement verdedigde, omdat het bedrijf exact weet wat klanten willen na de lancering van de grotere iPad. “De iPad is verreweg het meest succesvolle product in deze categorie. Het meest betaalbare product dat we tot nu toe hebben gemaakt kostte $399 en consumenten verkozen zelfs toen nog de iPad boven de concurrentie.”
“En nu kunnen consumenten een product krijgen dat nog betaalbaarder is en komt in een geweldig klein formaat, en ik denk dat veel klanten zeer enthousiast zijn over dit product.”
Duidelijk is in ieder geval dat Apple de tablet niet tegen kostprijs gaat verkopen, en gewoon zoveel mogelijk winst wil maken per verkochte iPad Mini. De Kindle Fire van Amazon en de Nexus 7 van Google worden voor zo weinig mogelijk verkocht om dit later weer terug te verdienen met de verkoop van content, zoals boeken, apps, films, tv series, muziek en meer.