Review: The Walking Dead: Episode 3 The Long Road Ahead (Mac, iPhone, iPod Touch en iPad)

Archief

Op 29 augustus werd alweer de derde episode van het episodische avonturenspel The Walking Dead uitgebracht dat ontwikkeld is door studio Telltale en we kunnen met zekerheid zeggen dat dit de meest emotionele en beste episode is tot nu toe.

The Long Road Ahead begint met Lee en Kenny die de stad betreden om op zoek te gaan naar voedsel, iets wat hard nodig als, want in episode 2 werd al duidelijk dat er nog maar weinig eten over was bij het verlaten motel. In deze episode lopen de spanningen tussen Kenny en Lilly hoog op, omdat Kenny in deel 2 de vader van Lilly vermoorde. Deze spanningen worden verder verergerd door Lilly’s vermoedens dat iemand in de groep voedsel aan het stelen is, ook probeert ze Kenny te overtuigen dat het beter is dat hij de groep verlaat en naar de Antlantische kust afreist.

Uiteindelijk besluiten de overlevenden om het motel te verlaten en af te reizen naar de kust in de camper van Kenny. De spanningen lopen hoog op in een ruimte van het motel totdat er wordt besloten dat de camper gaat worden gebruikt voor de road trip. In The Long Road Ahead zul je maar liefst drie belangrijke personages zien sterven, een andere neemt afscheid, en ook zul je ook een aantal nieuwe personages verwelkomen.

Tijdens het spelen van de derde episode zal de relatie tussen Lee en Clemetine ook verder en sterker groeien. Je zal haar moeten leren schieten en je begint langzaam te beseffen dat je je moet voorbereiden om wat er komen gaat. Clementine blijft nog steeds het kleine sympathieke en dramatische personage dat je wilt blijven beschermen. De vraag blijft natuurlijk resten of haar ouders nog in leven zijn of dat ze in handen zijn gevallen van de zombies?

Net zoals met de twee overige episodes is de gameplay opgedeeld in een aantal aspecten, zo zal je van tijd tot tijd redelijk simpele puzzels moeten oplossen, converseren met de overige personages, en zijn er een aantal quick-time actie scènes. Er zijn geen nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan de game, maar dankzij het sterke verhaal en de relatie met de overige personages is dit geen enkel probleem. De derde episode lijkt technisch in ieder geval beter in elkaar te steken, tijdens het spelen heb ik in ieder geval geen bugs kunnen vinden.

Het verhaal blijft verder rekening houden met de beslissingen die je eerder hebt gemaakt, zo besloot ik in de eerste episode om Carley te laten leven in plaats van Doug, maar dit zal voor ieder verhaal anders zijn.

De tweede episode was zonder twijfel de meest gruwelijke en schokkende aflevering en Episode 3: The Long Road Ahead kan vooral worden gezien als erg emotioneel.

Als je de game nog niet hebt gespeeld dan raad ik je aan om zo snel mogelijk de eerste twee episodes aan te schaffen. The Walking Dead is tot op heden het beste spel wat ik dit jaar heb gespeeld. Eerder schreven we al over Episode 1 en Episode 2. The Walking Dead is beschikbaar voor de PC, Mac, iPhone, iPad en iPod Touch.

1 Reactie

  1. Yep, emotioneel. Regelmatig kreeg ik kippenvel over mijn hele lichaam. Kenny is blijkbaar toch geen echte asshole, het is een goed mens met begrijpbare menselijke gevoelens. Hij is wat weerspannig, maar staat dan ook onder zware stress. In ieder geval wil ik hem niet meer kwijt. Ik heb er spijt van dat ik -spoiler- uiteindelijk de beslissing maakte, omdat ik niet zeker was of hij het zou begrijpen of het me achteraf kwalijk zou nemen. Hij leek het met zijn triestige, aandoenlijke blik te begrijpen.

    Zoals jullie weten maken we in episode 3 een treinritje. Ik vond het zeer leuk aan al die knopjes van de trein te prutsen. De echt mooie momenten treden in als je een onderonsje hebt met Clementine wanneer het bekende mooie, met liefde overgoten muziekje intreedt.
    Even dacht ik dat het nieuwe ervan af was, maar het verhaal zit zo goed in elkaar dat het toch fris blijft aanvoelen.
    Een nieuw gameplayelement doet zijn intrede, namelijk zelf even snipen, waarbij je links en rechts vanachter een busje even de tijd krijgt om te mikken en schieten, waarbij het scherm roder en roder wordt.
    Leuk is dat als je een treffer maakt, je de walker niet gewoon door je scope ziet vallen, maar de camera switcht naar de walker en deze ziet gesniped worden. Het deed me wat denken aan Sniper Elite V2, weliswaar wat minder spectaculair, maar toch een zeer coole feature, vooral omdat die camerastandpunten niet echt vastliggen. Mooi programeerwerk.
    Ik had ook het gevoel dat deze aflevering wat langer duurde dan de vorige twee.

    Als ik het een cijfer mag geven, zou het een welverdiende dikke 9 zijn, maar dit cijfer zou ik aan elke episode geven.
    De score naar beneden trekken door enkele bugs lijkt me niet zo fair. De bugs worden toch gepatcht, dus zou je de game moeten reviewen met dit in het achterhoofd, en de game de score geven op wat het pretendeert te zijn.

    Uhurus

    Reageer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*