Apple en Google spenderen meer aan rechtszaken dan aan ontwikkeling en onderzoek

Archief

In het afgelopen jaar zijn Apple en Google niet alleen druk geweest met de ontwikkeling van smartphones, tablets en meer, maar ook vochten beide verschillende zaken uit in de rechtbank. Een artikel van The New York Times geeft ons een inkijk wat er allemaal in de afgelopen jaren is gebeurd op het gebied van patenten. Niet alleen werd er teruggekeken op de verschillende zaken, ook had de NY Times een aantal interessante weetjes over de toekomst van de technologie markt en de tactiek die bedrijven gebruiken om patenten in handen te krijgen.

Zo zou Apple bijvoorbeeld maar liefst acht keer een patentaanvraag voor Siri hebben ingediend, en hoewel dit eigenlijk geen verschil zou moeten maken, gebruiken bedrijven deze tactiek vaak om misbruik te maken van overwerkte werknemers en patent kantoren die het simpelweg te druk hebben om alles op een juiste manier te controleren.

Naast de patentaanvragen is het volgens de NY Times ook zo dat Apple en Samsung in het afgelopen jaar meer geld hebben uitgegeven aan juridische kosten dan dat men heeft gedaan aan de ontwikkeling van producten. In het afgelopen jaar spendeerde Apple iets minder dan drie miljard dollar en de verwachting is dat het bedrijf dit jaar rond de vier miljard dollar zal gaan uitgeven. Een hoop geld zou je denken, maar in vergelijking met andere bedrijven, geeft Apple bijna het minst aan onderzoek en ontwikkeling uit. Dat de bedrijven zoveel geld uitgeven aan de juridische kosten, geeft aan dat deze patentzaken steeds belangrijker beginnen te worden.

In de onderstaande reactie is te lezen hoe een Google medewerker aan de website laat weten hoe Apple onderhandelingen in deze patentzaken aanpakt. Het bedrijf lijkt hun patenten vooral te gebruiken om controle te houden over de markt.

Het is lastig om tot een overeenkomst te komen met Apple, zei iemand van Google. “Soms vragen ze om geld. Dan zeggen ze dat we moeten beloven om niet alles te kopiëren van de iPhone. En op het moment dat we dicht bij een overeenkomst zijn, veranderd alles opnieuw.

Ons gevoel is dat dit nog niet willen laten stoppen. Zolang iedereen is afgeleid door deze zaken, zal de iPhone goed blijven verkopen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*