Het maakt eigenlijk niet uit hoe voorzichtig en zuinig je met je iPhone, iPod Touch of iPad omgaat, er is altijd een kans dat je home knop steeds slechter begint te werken door slijtage. Hoewel Apple de home knop van de iPhone 5 opnieuw heeft ontworpen – dit is overigens niet aan de buitenkant zichtbaar – blijven oudere iDevices gevoelig voor een probleem met de home knop.
De stappen die je hieronder kan uitvoeren om het probleem op te lossen, moeten alleen worden uitgevoerd wanneer je geen garantie meer hebt, is je iPhone, iPod Touch of iPad in de afgelopen 12 maanden aangeschaft ga dan naar een Apple Store of neem contact op met je provider.
Het uitvoeren van stap 2 en stap 3 kan ervoor zorgen dat je geen garantie meer kan claimen, voer deze dus alleen uit wanneer je buiten je garantie periode zit. Deze twee stappen kunnen er ook voor zorgen dat je je telefoon beschadigd, en daarvoor zijn wij zoals je misschien al zou verwachten niet verantwoordelijk.
Methode 1: Kalibreren en herstellen
Als je geluk hebt dan is je home knop getroffen door een software probleem. Om er zeker van te zijn of dit het probleem is moet je je home knop kalibreren:
Open een standaard applicatie, zoals de klok of agenda en hou de aan/uit knop vast totdat “”zet uit” verschijnt. Nadat je deze melding ziet verschijnen laat je de aan/uit knop los en druk je home knop in. Na 5 tot 10 seconden zal de applicatie worden afgesloten.
Mocht het probleem zijn opgelost dan heb je geluk en is het geen hardware probleem.
Methode 2: Uitlijnen van de dock-connector
Er is ook een kans dat het probleem wordt veroorzaakt door een verkeerd uitgelijnde dock-connector, die de home knop ook heeft verplaatst. Hoewel een lokale telefoonzaak misschien het advies zal geven om voor geld je home knop van je iOS apparaat te vervangen, staat er op YouTube een andere oplossing.
Plaats de 30-pins USB kabel in je iDevice. Dan druk je zachtjes de 30-pins connector naar beneden, zodat de connector achter de home knop wordt gedrukt. Terwijl je druk uitoefent op de connector, druk je op de home knop. Verwijderd de kabel en kijk of je probleem is opgelost.
Method 3: Het schoonmaken van de home knop
De werking van je home knop kan ook worden beïnvloed door een paar druppels plakkerige (fris)drank, plakkerige handen, of door smeer en rommel in je broekzak. Door de home knop schoon te maken kun je mogelijk de werking weer herstellen.
Voor deze methode moet je isopropylalcohol gebruiken, die in verschijnende winkels wordt verkocht. Met behulp van een wattenstaafje, pipet of een tissue plaats je een klein beetje alcohol op de home knop, en pas op dat je niet met alcohol op het scherm smeert. Druk nu meerdere keren de home knop in met bijvoorbeeld de achterkant van je pen zodat de alcohol in het frame van je iDevice kan trekken. Wacht 10 tot 15 minuten en kijk of je home knop weer naar behoren werkt.
Methode 4: On-screen home knop (AssistiveTouch)
Heb je alle methodes geprobeerd en werkt je home knop nog steeds niet dan moet je hem laten repareren. Gelukkig is het nog wel mogelijk om je toestel te blijven gebruiken dankzij de on-screen home knop.
Om deze functie in te schakelen open je het instellingen menu -> algemeen -> toegankelijkheid -> en schakel AssistiveTouch in. Na het inschakelen van AssistiveTouch zie je een kleine cirkel op het scherm verschijnen. Deze cirkel kan worden gebruikt als home knop, Siri, en voor meer functies (zoals multitasking en het besturen van media zoals muziek of films).