Drie redenen waarom Apple geen auto gaat bouwen

Experimenteel

apple-icar-m1Sinds kort gaan er geruchten dat Apple van plan zou zijn om een auto te bouwen, maar hoe groot is de kans dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren? Wij zouden zeggen nihil, want het bouwen van een auto is niet iets wat je zomaar doet. De kans is groot dat Apple werkt aan project dat mogelijk iets heeft te maken met auto’s, zoals bijvoorbeeld een nieuwe versie van Apple’s CarPlay waarmee gebruikers ook bepaalde instellingen van de auto kunnen wijzigen. Maar een Apple iCar, nee daar geloof ik niet in en wel om de volgende drie redenen.

Winstmarges

In de afgelopen jaren presenteerde Apple elk kwartaal sterkere cijfers en hogere winsten en dat is aan 1 aspect te danken, de winstmarges van alle Apple producten. Het afgelopen kwartaal boekte Apple een winst van maar liefst 18 miljard dollar met een winstmarge van 39,9 procent, terwijl autofabrikant General Motors slechts 2 miljard dollar winst boekte met een winstmarge van 14 procent.

Volgens de voormalig CEO van General Motors, Dan Akerson, kan Apple het beter houden bij de iPhone, met veel hogere winstmarges en geen potentiële problemen met de veiligheid. “Ze kunnen er maar beter goed over na denken of ze echt auto’s willen produceren. Wij nemen staal, ruw staal en veranderen dat in een auto. Ze hebben geen idee tegen wat voor problemen ze aan zullen lopen.”, aldus Akerson.

[sc:adsense-tekst ]

Complexe productie

Een auto is een complex product, veel complexer dan een iPhone of iPad. Een typische hedendaagse auto heeft tegenwoordig tussen de 5.000 en 6.000 onderdelen die allemaal op elkaar zijn afgestemd. Natuurlijk zorgt een elektrische auto voor een vermindering in het aantal draaiende onderdelen, echter hoeft dan natuurlijk niks te zeggen over de complexiteit van een auto. Een markt waar Apple ook totaal nog geen ervaring in heeft.

Apple kan voor de productie van een MacBook, Apple TV of iPhone eenvoudig gebruik maken van een assemblagelijn in China, maar wij geloven niet dat Foxconn gespecialiseerd is in het ontwikkelen van een auto met een metalen chassis, een lederen interieur en een elektrische motor. Natuurlijk kan Apple ervoor kiezen om gaan samen te werken met een autofabrikant, echter is dat niet echt de manier waarop het bedrijf doorgaans zaken doet.

Aanwezige expertise

Onlangs werd bekend dat Johann Jungwirth, hoofd van de research & development afdeling bij Mercedes, een contract heeft getekend bij Apple. Voor veel mensen was dit het bewijs dat Apple daadwerkelijk plannen heeft om een auto te ontwikkelen. Maar de werkelijkheid is dat niemand weet wat voor taken Jungwirth bij Apple gaat uitvoeren.

Mogelijk richt Jungwirth zich op de verdere ontwikkeling van CarPlay of een ander project dat betrekking heeft op auto’s. Wanneer je een pan koopt in de winkel, dan hoeft dat ook nog niet onmiddellijk te betekenen dat je de nieuwe Gordon Ramsay wilt worden. Datzelfde geldt ook voor de overstap van Jungwirth van Mercedes naar Apple.

Auto’s niet de markt voor Apple

De markt van auto’s is er 1 die weinig aantrekkingskracht moet hebben op Apple. Het bedrijf uit Cupertino is altijd op zoek naar categorieën waar nog een hoop te verbeteren is, terwijl dat moeilijk kan worden gezegd van de auto. Hedendaagse auto’s zien er modern en mooi uit, rijden goed, worden steeds zuiniger en zijn voorzien van allerlei handige snufjes. Dat is in onze ogen de reden dat Apple zich met CarPlay meer wil richten op de interface van de verschillende infotainment-systemen, dan dat het interesse heeft in het bouwen van een volledig nieuwe auto.

Een auto is simpelweg niet een product waar iedereen onmiddellijk voor naar de dealer loopt en voor de deur ligt. Het is een product dat slechts eens in de zoveel jaren wordt vervangen en Apple is niet het bedrijf ernaar om zich te mengen in een productcategorie waarvan het slechts een handjevol producten verkoopt.

Persoonlijk ben ik van mening dat er nooit een Apple auto gaat komen. De geruchten zijn zonder twijfel interessant, maar dat waren de geruchten over de Apple televisie ook, een product dat we ook nog nooit hebben zien verschijnen. Mogelijk komt dat doordat de twee markten wel veel op elkaar zijn gaan lijken: lage winstmarges, een gevestigde orde en een gebruikerservaring die in de afgelopen 20 jaar in de basis eigenlijk niet is veranderd.

Apple zal straks te vinden zijn op het dashboard van je auto, maar jij niet in een auto van Apple. Mark my words!

[sc:adsense-tekst ]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*