Volgens de laatste gegevens van onderzoeksbureau Strategy Analytics heeft de Apple Watch sinds de lancering een globaal marktaandeel veroverd van 75,5%, terwijl nummer twee, Samsung, slechts goed is voor een marktaandeel van 7,5%.
Strategy Analytics schat dat Apple in het tweede kwartaal van 2015 vier miljoen Apple Watch modellen heeft verkocht, aanzienlijk meer dan Samsung, die in hetzelfde kwartaal rond de 400.000 smartwatches heeft verkocht. Veel analisten hebben hun Apple Watch schattingen aangepast na de presentatie van laatste kwartaalcijfers afgelopen dinsdag. Het gemiddelde ligt nu ergens tussen de 2,2 en 3 miljoen, en de vier miljoen van Strategy Analytics lijkt dan ook te hoog te liggen. Desondanks is de Apple Watch verrewweg de best verkopende smartwatch sinds de lancering.
[sc:adsense-tekst ]De lancering van de Apple Watch heeft ook voor een grote groei van de smartwatch markt gezorgd en in het afgelopen kwartaal zijn er 5,3 miljoen smartwatches verkocht, een stijging van 457%. Volgens het onderzoeksbureau zijn er in het afgelopen kwartaal al meer smartwatches verkocht dan in 2014, toen er ongeveer 4,6 miljoen modellen werden verscheept.
In 2014 was Samsung marktleider met een marktaandeel van 73,6%, maar het bedrijf heeft deze positie moeten afstaan aan Apple door de komst van de Apple Watch. Momenteel is de Apple Watch beschikbaar in Nederland en 18 andere landen, later deze maand worden daar opnieuw drie landen toegevoegd.
Apple en Samsung zijn samen verantwoordelijk voor 8 van elke 10 verkochte smartwatches, en het ziet er naar uit dat de twee ook de smartwatch markt gaan domineren, hoewel de voorsprong van Apple in korte tijd al aanzienlijk is. Alle overige fabrikanten zouden gezamenlijk 900.000 smartwatches hebben verkocht in het tweede kwartaal, goed voor een marktaandeel van 17%, een aanzienlijke daling ten opzichte van 26,4% een jaar eerder, ondanks het feit dat er 600.000 meer smartwatches zijn verkocht.
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei Apple CEO Tim Cook dat de Apple Watch het beter dan verwacht doet, verkoopcijfers werden helaas niet gepubliceerd, omdat de Apple Watch nog in de categorie overige producten valt. De omzet in deze categorie steeg wel met een miljard dollar ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
[sc:adsense-tekst ]