Sterke groei 4G en sim-only in Nederland

Provider

Uit het jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey ‘The Smart Mainstream’ van financieel en zakelijk dienstverlener Deloitte blijkt dat het aantal Nederlanders dat in het afgelopen jaar in Nederland gebruik heeft gemaakt van een 4G-verbinding bijna is verdriedubbeld. Daarnaast is ook het aantal consumenten met een sim-only abonnement met ruim 125 procent gegroeid.

Nederlanders kiezen massaal voor 4G

Het aantal consumenten dat gebruik heeft gemaakt van het Nederlandse 4G-netwerk is ten opzichte van 2014 gestegen met 192 procent en op dit moment maakt 35 procent van de Nederlandse respondenten uit de enquête gebruik van een 4G-verbinding. Nederland kent daarmee niet alleen de snelste groei binnen Europa, maar het weet zich ook wat betreft marktpenetratie van 4G bij de top drie van Europa te scharen. Alleen in Noorwegen en Finland zien we een grotere marktpenetratie van 4G.

Volgens Patrick Steemers, telecomexpert bij Deloitte, is de snelle groei vooral te danken aan de hoge betrouwbaarheid en grote beschikbaarheid van 4G in Nederland. Het Nederlandse 4G-netwerk biedt dekking in vrijwel heel Nederland en er kunnen vrijwel altijd hoge snelheden worden behaald. Daarnaast zijn de prijzen van 4G in het afgelopen jaar ook wat afgenomen, waardoor meer Nederlanders bereidt zijn een abonnement met 4G af te sluiten.

“De Nederlandse netwerken worden gerekend tot de beste mobiele netwerken van Europa en bieden een goede gebruikservaring. Nu de beschikbaarheid toeneemt en de tarieven iets dalen, zien we dit terug in het consumentengedrag.”

Ook aantal sim-only abonnementen sterk gestegen

Naast de sterke groei van 4G, is ook het aantal consumenten met een sim-only abonnement sterk gestegen. In 2014 maakte slechts 16 procent van de respondenten gebruik van een sim-only, maar inmiddels is dat percentage gestegen naar 37 procent. Dit komt volgens Steemers vooral omdat steeds meer Nederlanders een tweedehands smartphone aanschaffen of een toestel krijgen van familie of bekenden. Een abonnement met toestel is daardoor een stuk minder interessant.

“Uit de survey blijkt dat 13% van de onderzochte consumenten zijn toestel op de tweedehandsmarkt heeft gekocht.”

simonlyDaarnaast is het aantal Nederlandse consumenten met een abonnement toegenomen. Voornamelijk sim-only profiteert van het dalend aantal prepaid-gebruikers. De reden dat consumenten voor sim-only kiezen is dat de abonnementen met prijzen vanaf enkele euro’s per maand simpelweg goedkoper zijn dan abonnementen waarbij een toestel wordt meegeleverd. Daarnaast zijn de grote kortingen die door providers worden gegeven bij het afsluiten van een contract met toestel in de afgelopen jaren verdwenen. In veel gevallen is de consument tegenwoordig dan gewoon goedkoper uit wanneer er wordt gekozen voor een los toestel met een sim-only abonnement.

Consument nog steeds benadeeld door telecomsector

Daarnaast is er nog steeds commotie over het verstrekken van ‘gratis’ telefoons aan consumenten. De consument gaat namelijk een lening in de vorm van een abonnement en telecombedrijven zouden niet voldoen aan de Wet Financieel Toezicht.  Iedereen kent het principe: een gratis telefoon wordt middels hogere abonnementskosten terugbetaald aan de provider. Maar het was tot op heden niet duidelijk voor de consument dat er een contract voor koop op afbetaling werd aangegaan en welk gedeelte werd gespendeerd aan de afbetaling. Tot op heden heeft de Autoriteit Financiële Markten echter nog niet ingegrepen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*