Volgens een nieuw onderzoek hebben online videodiensten in 2012 maar liefst 2,16 miljard aan inkomsten misgelopen door slecht functionerende video streams. In het rapport van Conviva is te lezen dat er in het afgelopen jaar 22,6 miljard online video’s zijn bekeken, en dat er in 60% van deze gevallen een probleem werd geconstateerd.
Bij 20,6% van deze probleemmatige video streams had dit te maken met het bufferen van de video, 19,5% kampte met lange laadtijd en 40% van de video’s waren van lage kwaliteit door het gebruik van lage bitrates. Het bedrijf maakte in 2011 een schatting dat voor iedere 1% aan extra buffer tijd er drie minuten minder video werd gekeken. Vandaag de dag zou een stijging van 1% al resulteren in acht minuten minder kijktijd.
We kunnen dan ook concluderen dat gebruikers steeds meer haast hebben, en daardoor minder bereidt zijn om te wachten tot een video is geladen. Conviva zegt dat de schade door slecht werkende videostreams in 2017 al zal zijn opgelopen tot 20 miljard dollar.
Volgens Conviva CEO Darren Feher hebben gebruikers een lagere tolerantie grens ontwikkeld in de afgelopen jaren en nemen ze niet langer genoegen met een matige kijkervaring bij het streamen van online video’s. Daarnaast zouden consumenten 25% meer video kijken wanneer de content onmiddellijk is te zien, er geen buffer problemen zijn en de video beschikbaar is in HD.
Het grootste probleem lijkt echter te zijn dat deze diensten geen inzicht hebben hoe vaak deze problemen voorkomen. Een vreemde constatering wanneer je ziet hoeveel geld er verloren gaat door slecht werkende streams.