Huidige Mac’s niet krachtig genoeg voor virtual reality

Computer

De Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR worden dit jaar alle drie uitgebracht, maar het platform dat buiten de boot lijkt te vallen is de Mac. Volgens Oculus oprichter Palmer Luckey is daar een goede reden voor, want geen enkele Mac zou krachtig genoeg zijn om de hardware van de Oculus VR aan te sturen. In gesprek met ShackNews zegt Luckey dat het aan Apple is om de Oculus Rift (vr-bril) te ondersteunen, omdat Oculus simpelweg geen invloed heet op de hardware van toekomstige Macs.

Ondersteuning hangt van hardware af

“Het is aan Apple en als ze ooit een goede computer uitbrengen, dan zullen we het doen. Het heeft gewoon te maken met het feit dat Apple geen gebruik maakt van high-end gpu’s. Je kan een $6.0000 kostende Mac Pro kopen met twee AMD FirePro D700 kaarten en het is nog steeds niet voldoende om te voldoen aan de vereiste specificaties. Mocht Apple weer kiezen voor krachtigere gpu’s, zoals ze in het verleden hebben gedaan, dan denk ik dat we met alle liefde de Mac gaan ondersteunen. Momenteel is er simpelweg geen enkele Apple machine op de markt die het kan ondersteunen, we kunnen de Mac gaan ondersteunen qua software, maar er is simpelweg geen groep van mensen die de software zonder problemen kunnen draaien”, aldus Luckey op de vraag of Oculus plannen heeft om Mac ondersteuning te implementeren voor de Oculus Rift headset.

De Oculus Rift, die sinds februari beschikbaar is voor pre-order, zal later deze maand voor het eerst worden uitgeleverd aan consumenten. Het bedrijf heeft in het verleden aan ondersteuning voor de Mac gewerkt, maar dit project werd al snel gestaakt nadat duidelijk werd dat de grafische mogelijkheden van de systemen te beperkt zijn voor virtual reality. De aanbevolen specificaties liegen er dan ook niet om, zo geeft Oculus het advies om in ieder geval in het bezit te zijn van een NVIDIA GTX 970 of AMD R290 grafische kaart, omdat de Oculus Rift ongeveer 400 miljoen pixels per seconde moet verwerken. De systemen van Apple, zelfs de duurste modellen, beschikken niet over gpu’s die net zo krachtig zijn.

Het lijkt zeker een mogelijkheid te zijn dat Mac machines in de nabije toekomst weer worden voorzien van krachtigere gpu’s, niet zozeer vanwege de Oculus Rift, maar mogelijk vanwege een eigen creatie. Er gaan namelijk geruchten dat Apple momenteel werkt aan zijn eigen virtual reality headset en ook deze vr-bril zal ongetwijfeld de nodige grafische kracht vereisen om alle beelden op een acceptabel niveau te renderen.

[sc:adsense-tekst ]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*