De Nederlandse webdienst Blendle is vandaag begonnen met een bètatest in de Verenigde Staten. Diverse grote Amerikaanse uitgevers, waaronder The Times, Conde Nast, Time Inc., The Wall Street Journal, The Washington Post en New York Magazine, hebben zich al aangesloten bij Blende.
Blende gaat internationaal
Op dit moment nemen er tienduizend Amerikaanse gebruikers deel aan de bètatest, of en wanneer de test verder wordt uitgebreid is vooralsnog onduidelijk. De Amerikaanse versie van de Blendle-site laat zien dat er nog ruim 18.000 geïnteresseerden in de virtuele wachtrij staan.
Blendle maakt het net als in Nederland mogelijk om kranten- en tijdschriftartikelen los af te rekenen, zodat je niet langer het hele tijdschrift of krant moet kopen om een interessant artikel te lezen. In de Verenigde Staten gaat een gemiddeld krantenartikel 19 tot 39 dollarcent kosten, terwijl dit bij tijdschriften tussen de 9 en 49 dollarcent ligt. Uitgevers ontvangen 70% van de inkomsten, Blende het overige percentage. Advertenties worden er niet weergegeven.
Bij het registreren van een account ontvangen gebruikers standaard $2,50 aan tegoed voordat je een artikelen moet afrekenen. Wanneer een artikel toch niet is wat je er van had verwacht, bijvoorbeeld door een te hoge prijs of een te kort artikel, dan kun je het bedrag terugkrijgen na het geven van een reden.
In Nederland is Blendle sinds de zomer van 2014 actief en eind vorig jaar lanceerde de dienst een Duitse versie. Het bedrijf zegt momenteel meer dan 650.000 geregistreerde gebruikers te hebben.
[sc:adsense-tekst ]