Pokémon Go geüpdatet met ondersteuning voor ARKit

Gaming

Pokémon Go-ontwikkelaar Niantic Labs heeft vandaag aangekondigd dat de iOS-versie later deze week een update ontvangt met optimalisaties voor het ARKit-framework van Apple. Het ontwikkelaarsplatform voor augmented reality maakt onderdeel uit van iOS 11 en stelt de ontwikkelaar in staat om een geheel nieuwe AR-modus toe te voegen met geavanceerdere augmented reality-functies. AR+ wordt beschikbaar gemaakt voor de iPhone 6s en nieuwer, hoewel iOS 11 eveneens een vereiste is voor de update.

Pokémon Go AR+

Apple’s ARKit stelt ontwikkelaars in staat om optimaal te profiteren van de iPhone- en iPad-hardware om virtuele objecten op een intelligente manier in de echte wereld te plaatsen. Augmented reality is een mix tussen virtuele objecten en de echte wereld en dankzij Niantic werd de technologie ook voor de mainstream gebruiker beschikbaar gemaakt. Door Pokémon Go gebruik te laten maken van ARKit worden Pokémon met een hogere nauwkeurigheid en levensechte beeldverhoudingen weergegeven op het scherm van jouw iPhone en iPad.

De nieuwe AR+ modus van Pokémon zorgt er simpelweg voor dat alles een stuk realistischer wordt weergegeven en de game weet ook waar de speler zich bevindt ten opzichte van de Pokémon. Niantic heeft hiervoor ook een nieuwe Capture Bonus geïntroduceerd, Expert Handler genaamd. Het is de bedoeling dat de speler langzaam sluipt naar de Pokémon, maar beweeg je niet te snel voort want als je niet voorzichtig bent, dan jaag je de Pokémon weg. Naast de Pokémon wordt een meter weergegeven en wanneer de meter vol raakt, vlucht de Pokémon. Als dat het geval is, kun je proberen om op het hoge gras in de omgeving te tikken, waardoor de Pokémon weer verschijnt en je een extra kans krijgt om hem te vangen. Expert Handler geeft spelers meer XP en extra Stardust, waardoor je je Pokémon sneller kan upgraden.

Niantic claimt dat spelers zich geen zorgen hoeven te maken over de accuduur bij het gebruik van de nieuwe AR+ modus. De iOS-versie met ARKit-ondersteuning vereist namelijk minder rekenkracht dan de originele versie. “Voor de oorspronkelijk AR-modus gebruikten we de game-engine op de manier waarvoor deze eigenlijk niet was ontworpen, iets wat niet als superefficiënt zou kunnen worden gezien”, aldus Tatsuo Nomura, productmanager voor Pokémon Go. “ARKit is ontworpen om de camera te gebruiken met de gyroscoop en alle sensoren, wat resulteert in 60 frames per seconde in volledige resolutie. Het zorg voor veel betere prestaties en gebruikt minder accu dan de oorspronkelijke AR-modus.”

AR+ is vooralsnog alleen beschikbaar voor iOS 11. The Verge sprak met Niantic-ceo John Hanke over de ondersteuning voor ARCore, het augmented reality-ontwikkelaarsplatform van Google. “Ik zal dat laten voor speculatie op een latere datum”, zo antwoordde Hanke op de vraag of de functie ook naar Android komt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*