We springen en rennen al decennia als Mario, maar tot op heden hebben we dat altijd gedaan vanuit het perspectief van een derde persoon of als een 2d-platformer. Mocht je benieuwd zijn naar hoe de wereld van Super Mario 64 eruitziet door de ogen van Mario, dan raden je aan om First Person Mario 64 eens uit te proberen.
First Persion Mario 64
First Persion Mario 64 is een mod van Kaze Emanuar, waarin de camera min of meer gekoppeld is aan de locatie van Mario’s hoofd. Je kan hierdoor het spel spelen op een unieke manier, hoewel het in onze ogen niet het meest comfortabele perspectief is. Deze nieuwe mod probeert de bewegingen van Mario’s hoofd zo goed mogelijk te volgen”, zegt Emanuar in een video over het project. “Met de uitgebreide animaties van Mario, heeft dit geresulteerd in een uitdagende romhack.” Emanuar heeft in het verleden meer mods voor Super Mario 64 gecreëerd, zoals een online multiplayer en wapens van Portal.
We zijn in ieder geval blij dat Nintendo niet voor de oplossing van de modder heeft gekozen, want we worden al snel misselijk van alle bewegingen die Mario maakt in de game. Bovendien rendert Super Mario 64 geen objecten wanneer deze te dichtbij komen en andere delen van de omgeving zijn vaak onzichtbaar wanneer er overheen wordt gelopen, wat het gevoel van duizeligheid vergroot. Volgens Emanuar zijn de ontmoetingen met Bowser ook geen pretje, omdat je op het ene moment aan het staren bent naar een gigantische, groene stekelige staart en je even later ronddraait terwijl je een onzichtbare King Koopa aan het gooien bent.
Super Mario 64 was de eerste 3d-game in de populaire serie en was samen met PilotWings 64 een van de launchgames voor de Nintendo 64. Het spel werd op 1 maart 1997 uitgebracht in Europa en is later ook verschenen voor de Virtual Console van de Nintendo Wii en als remake voor de Nintendo DS, genaamd Super Mario 64.