Windows 10 krijgt RTX-ondersteuning voor NVIDIA RTX 2080 en 2080 Ti

Gaming

Microsoft heeft de Windows 10 October 2018 Update uitgebracht en naast enkele nieuwe functies introduceert het ook DirectX R (DXR) met ondersteuning voor ray tracing. Dat is voornamelijk goed nieuws voor gamers die in het bezit zijn van de nieuwe NVIDIA RTX-videokaarten. De NVIDIA GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti werden vorige maand op de markt gebracht en zijn de eerste videokaarten die real-time ray tracing mogelijk maken, hoewel er op dit moment nog geen games zijn die gebruikmaken van de RTX-technologie.

Windows 10 krijgt RTX-ondersteuning

Volgens de chipontwerper is de release van de Windows 10 October 2018 Update een belangrijke stap om RTX naar de consument te brengen. “Dit is een belangrijke stap voor twee redenen”, aldus NVIDIA in blogpost. “DXR introduceert een industriestandaard API die alle ontwikkelaars toegang geeft tot de hardware ondersteuning voor ray tracing van de GeForce RTX-videokaarten (GeForce RTX 2070, RTX 2080 en RTX 2080 Ti). DXR voegt ondersteuning toe voor ray tracing op Windows 10, zodat DirectX 12 Windows-pc’s nu applicaties kunnen draaien die real-time ray tracing ondersteuning.”

“Grote studio’s ontwikkelen al titels met real-time ray tracing op NVIDIA GeForce RTX-gpu’s. Drie blockbusters zullen de technologie ondersteunen: Battlefield V, Metro Exodus en Shadow of the Tomb Raider. Andere ontwikkelaars hebben ook ondersteuning voor NVIDIA RTX aangekondigd. 3DMark heeft zelfs een benchmark voor ray tracing-titels aangekondigd.”

Ray tracing is een technologie waarover al vele jaren wordt gesproken, maar de RTX 20-serie zijn de eerste kaarten die dit (deels) in real-time kunnen berekenen. De technologie werd tot op heden voornamelijk toegepast voor CGI in films om realistische lichteffecten te creëren, echter vereist dit ongekend veel rekenkracht omdat de lichtstraal van iedere pixel moet worden berekend. Bij raytracing wordt de kleur, intensiteit en dergelijken worden voor iedere pixel bepaald door de (licht)straal vanaf het virtuele brandpunt te volgen tot aan de oorspronkelijke lichtbron. Onderweg kan de straal weerkaatst worden door een of meerdere objecten, wat een effect zal hebben op de intensiteit en kleur van de pixel. Het is de bedoeling dat ray tracing uiteindelijk de huidige rasteringstechniek moet vervangen.

De NVIDIA GeForce RTX 2070, RTX 2080 en RTX 2080 Ti zijn slechts het begin van deze transitie, want de getoonde demo’s werden slechts in 1080p weergeven. Het is daardoor duidelijk dat er nog een lange weg is te gaan, aangezien gaming in 4k langzaam de standaard begint te worden. Overigens kunnen gamers er natuurlijk altijd voor kiezen om RTX uit te schakelen, zodat ze kunnen gamen in hogere resoluties met meer frames per seconde.

In Nederland zijn de NVIDIA GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti voor respectievelijk € 849,- en € 1249,- te verkrijgen. De RTX 2080-modellen zijn ruimschoots uit voorraad leverbaar, terwijl alleen de MSI GeForce RTX 2080 Ti VENTUS beschikbaar is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*