Rockstar Games-oprichter Dan Houser sprak onlangs met Vulture-journalist Harold Goldberg over Red Dead Redemption 2. Houser maakte in het uitgebreide interview verschillende nieuwe details bekend over de speelduur van de singleplayercampagne en het aantal acteurs die onderdeel hebben uitgemaakt van het project.
Red Dead Redemption 2
Aan het begin van het interview sprak Houser over de intensieve productie van Red Dead Redemption 2, een game die aanvankelijk in 2017 had moeten verschijnen maar twee keer werd uitgesteld. Om de releasedatum van 26 oktober te halen heeft het ontwikkelteam dit jaar meerdere keren 100 uur per week gewerkt. Dat is overigens niet voor het eerst, want in 2010 bekritiseerden werknemers de studio nog vanwege de werkdruk tijdens de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2.
Het script voor het hoofdverhaal van Red Dead Redemption 2 bestaat uit ongeveer 2000 pagina’s. Maar als je alle zijmissies en gesprekken zou toevoegen, dan wordt de stapel nog vele malen groter. Red Dead Redemption 2 bevat in totaal 2200 dagen aan motion capture-beelden, waarvoor 1200 acteurs zijn gebruikt, 700 met gesproken tekst.
“Wij zijn in New York wat betreft aantallen de grootste werkgever voor acteurs in New York,” zegt Dan. Het polijsten, herschrijven en herschikken van Rockstar is ongekend. “We werkten in 2018 meerdere 100-urige weken. De voltooide game bevat 300.000 animaties, 500.000 regels dialoog en nog veel meer regels code. Zelfs voor elke Red Read Redemption 2-trailer en -commercial hebben we waarschijnlijk 70 versies gemaakt, maar de editors hebben er vermoedelijk honderden gemaakt. Sam en ik maken allebei een hoop suggesties, net als andere leden van het team.”
Houser zegt dat verhaallijn van Red Dead Redemption 2 zo’n 60 uur aan gameplay bevat, hoewel dat een schatting is. Iedereen speelt dergelijke games op hun eigen manier, waardoor de speeltijd doorgaans flink kan verschillen. De game had nog langer kunnen duren, echter besloot de ontwikkelaar op het laatste moment vijf uur aan missies te schrappen.
Op een gegeven moment had protagonist Arthur Morgan twee liefdes in de game, maar Houser was van mening dat een van hen niet werkte. Hele missies werden verwijderd omdat ze technisch nooit zouden werken, er niet mooi genoeg uitzagen of simpelweg overbodig waren. Er is bijvoorbeeld een missie verwijderd waarbij je te maken had met bounty hunters. “Deze missie was in het begin leuk, maar daarna niet meer. Dit deel van het proces gaat altijd over compromissen en paardenhandel. Iedereen verliest delen van het spel waar ze van houden,” aldus Houser.
De topman zegt in het interview dat Rockstar Games in de toekomst nog met nieuwe Red Dead-game komt: “Als deze het goed genoeg doet en we denken dat we interessante dingen te hebben.” De focus ligt op dit moment op de multiplayermodus, Red Dead Online, waarvan de bèta in november wordt gelanceerd. Op dit moment worden er nog scènes geschreven, zelfs als ze worden opgenomen in de studio’s van de ontwikkelaar. “We willen dat het net zo robuust is als Grand Theft Auto Online, als het eenmaal zijn creatieve basis heeft gevonden.”
Red Dead Online zal ondersteuning bieden voor 2 tot 32 spelers. PlayStation 4-gebruikers zullen bovendien tijdelijke exclusieve online content ontvangen. Deze content verschijnt een maand later voor de Xbox One. De PlayStation 4 Pro-bundel is nu beschikbaar voor pre-order bij Bol.com en NedGame.
Red Dead Redemption 2 wordt op 26 oktober uitgebracht voor de PlayStation 4 en Xbox One. Daarnaast gaan er geruchten dat er wordt gewerkt aan een pc-versie, echter zullen we daar vermoedelijk nog geruime tijd op moeten wachten. Pre-orders zijn beschikbaar bij Bol.com, MediaMarkt, Wehkamp en NedGame voor Red Dead Redemption 2, de Special Edition en de Ultimate Edition. Verder wordt er nog een Collector’s Box aangeboden zonder game.