De PlayStation 5 wordt naar alle waarschijnlijk in 2020 aangekondigd, maar de architect van de console heeft onlangs al enkele specificaties naar buiten gebracht. In gesprek met Wired onthulde systeemarchitect Mark Cerny dat de PS5 gebruik zal maken van een AMD-cpu en -gpu. Daarnaast zou er razendsnelle opslag beschikbaar zijn om laadschermen tot een minimum te beperken.
Razendsnelle opslag
“Een ultrasnelle SSD is de sleutel tot onze volgende generatie”, vertelde een woordvoerder van Sony aan het Official PlayStation Magazine in de editie van juni 2019. “Onze visie is om laadschermen tot het verleden te laten behoren, waardoor ontwikkelaars nieuwe en unieke gameplayervaringen kunnen creëren.”
Deze reactie komt overeen met wat we in april van Cerny hebben gehoord, die de functie demonstreerde door Spider-Man te laden op de PlayStation 4 Pro en een PS5-devkit. De PS4 Pro had 15 seconden nodig om de wereld te laden, terwijl de PS5 slechts 0,8 seconde nodig had. Dat is niet verwonderlijk, aangezien een SSD in alle situaties aanzienlijk beter presteert dan een traditionele harde schijf.
→ Lees ook: Deze geruchten over de PlayStation 5 (PS5) doen ons watertanden
Het is nog onduidelijk voor welke optie Sony heeft gekozen. Gezien de huidige prijzen van flashopslag ligt het voor de hand dat er voor een hybride oplossing wordt gekozen om de verkoopprijs omlaag te brengen. Cerny was terughoudend om te veel over het onderwerp te zeggen, maar hij verklaarde wel dat het systeem wordt gelanceerd met een ‘aantrekkelijk’ prijskaartje. “Ik geloof dat we in staat zullen zijn om de PS5 uit te brengen tegen een adviesprijs die aantrekkelijk zal zijn voor gamers in het licht van zijn geavanceerde functies”, aldus Cerny.