Eerder vandaag schreven we al over het schandaal dat door een onderzoek van AnandTech aan het licht was gebracht: Samsung zou rommelen met de kloksnelheden van de Exynos en Qualcomm chips, om zo hogere scores te behalen in een aantal benchmarks applicaties.
De grafische processor van de Galaxy S4 draaide in AnTuTu, GFXBench of Quadrant namelijk in plaats van de standaard max van 480MHz ineens op 533Mhz, op het moment dat de benchmark applicaties werden gestart. Deze verandering zorgde ervoor dat de smartphone maar liefst 13,9% beter presteerde dan het dagelijks gebruik doet.
Echter moeten we niet vergeten dat de kloksnelheid constant wisselt om zo min mogelijk energie te verbruiken, maar de door AnandTech gevonden code in de software lijkt er wel op te duiden dat de kloksnelheden specifiek worden verhoogd voor de benchmarks, want waarom zou je anders een functie als “Benchmark Booster” aan de firmware van de Galaxy SIV toevoegen.
Het ontkennen lijkt in ieder geval te zijn begonnen, Samsung heeft zojuist een verklaring aan TheVerge vrijgegeven, waarin het zegt geen tools te gebruiken om hogere benchmark scores te behalen. Volgens Samsung draaien full-screen apps namelijk op de maximale snelheid van de grafische processor (533Mhz). Het gaat hierbij om de browser, camera, videospeler en de benchmark applicaties. De Koreaanse fabrikant lijkt daarmee te willen zeggen dat de kloksnelheid van 533MHz daarom normaal is en niet specifiek wordt gebruikt voor de benchmarks.
Opmerkelijk is in onze ogen dan wel dat Samsung nadrukkelijk de benchmarks app op de zogenoemde whitelist heeft staan, terwijl er geen enkele game of andere apps worden vermeldt op deze lijst. Voeg daaraan de “Benchmark Booster” functie toe van de Galaxy SIV firmware, en je krijgt al snel een idee wie er aan het jokkebrokken is.
Wij zijn benieuwd welke smartphone fabrikanten nog meer gebruik maken van dit soort functies, want de kans dat Samsung dit als enige doet lijkt gezien de concurrentie erg klein zijn.