Grand Theft Auto V is zonder twijfel de game waar iedereen dit jaar naar uit kijkt, en waarschijnlijk is het ook één van de laatste echte klassiekers voor deze generatie consoles. De basis van GTA V is echter dit jaar anders dan in andere jaren, want je speelt nu de rol van drie criminelen die de straten van Los Santos onveilig gaan maken. Tijdens het spelen van de game kun je op elk moment wisselen tussen de drie personen en kun je nog steeds de gekste dingen doen in een enorme levendige wereld. In mijn ogen is GTA V dan ook echt de game waar je weer eens naar uit kan kijken, de game is zelfs zo goed dat het de eerste next-generation game gaat worden voor de huidige generatie console – zo goed is Grand Theft Auto V.
We hebben de verhalen en de geruchten vaak genoeg gehoord, over hoe groot de wereld van GTA V wel niet zal gaan worden en dat de game zo groot zou zijn dat het games als GTA: San Adreas, GTA IV en Red Dead Redemption in zijn geheel zou kunnen opslokken. Maar dit is niet het belangrijkste, want het draait in GTA om de details en variatie tussen de verschillende gebieden. Los Santos bestaat namelijk ook uit verschillende buurten en gebieden, van het luxueuze Rockford Hills tot de smerige achterbuurten, en het zonovergoten Santa Maria strand, waar de overdreven gespierde mannen vaak net iets teveel notenolie hebben gebruikt, maar waar we ook prachtige vrouwen en uit de TBS ontsnapte mafketels kunnen vinden. Maar we kunnen in GTA V gelukkig ook weer eens verder gaan langs het Californische platteland touren met de mooie bergen, woestijnen, en het verlaten Salton City, waar waarschijnlijk de grootste psychopaat rond loopt, Trevor.
Gelukkig lijkt Rockstar North ook een belangrijke les te hebben geleerd van de enorme wereld van Red Dead Redemption, want een prachtige omgeving is alleen interessant voor de gamer wanneer er ook daadwerkelijk wat gebeurd. Een groot deel van het team dat eerder werkte aan Red Dead en LA Noire, werkt nu ook aan GTA V en dit is volgens producer Benzies ook de reden dat zijn team enorm veel ervaring heeft om oplossingen te zoeken voor problemen die waren ontstaan bij het tweaken van de nieuwe game engine die speciaal ontwikkeld is voor GTA V. Tijdens het spelen van de game zal je daarom al snel onder de indruk raken van de dynamische missies die je tijdens het spelen zal tegenkomen. Spelers zullen bijvoorbeeld mensen tegen komen met auto pech, lifters, rednecks en nieuwe side-quests die vanuit het niet zullen ontstaan.
De sandbox games van eerder proberen al jarenlang iets vergelijkbaars te ontwikkelen, maar het creëren van enorme wereld waar ook nog eens een hoop te doen is blijft lastig, en dit zal een nog groter probleem worden bij de volgende generatie consoles. Gamers zullen nog grotere werelden willen zien, maar deze enorme plekken zullen wel moeten worden gevuld met slimme computergestuurde personen die kunnen reageren op het gedrag van de speler zonder dat er veel elke persoonlijkheid een script moet worden geschreven.
Naast deze nieuwigheden gaat GTA V ons waarschijnlijk ook laten zien hoe een verhaal in de toekomst gaat worden vertelt. Niet langer zullen we te maken lineaire gameplay die je brengt van het begin tot het einde. In GTA V speel je namelijk als drie verschillende personen; een gepensioneerde bankovervaller Michael, een aan drugsverslaafde psychopaat Trevor en als Franklin. Tijdens het spelen zullen de verhaallijnen langzaam in elkaar gaan overlopen. Iets vergelijkbaars zagen we al in GTA IV met Nice, Johhny en Luis, maar het is nu in GTA V ook onderdeel van de gameplay. Het interessantste aspect is dat je op elk moment een ander persoon kan kiezen en je begint daarom als speler steeds meer je eigen verhaal te creëren. Dit merk je in de missies ook; elk karakter heeft zijn eigen vrienden met zijn of haar eigen vaardigheden. Bij de grootste missies zal je vaak op zijn minst met twee spelers moeten spelen. Zo is er bijvoorbeeld een missie waar Michael goed is voor de actie, terwijl Trevor de helicopter moet besturen en Franklin beide dekking geeft met een sniper. Verder zijn de gebruikelijke wapens, auto’s en het overige direct vanaf minuut 1 beschikbaar, maar spelers moeten geld verdienen en de juiste connecties hebben om in bezit te komen van wat krachtigere wapens. Deze game draait net zoals de echte wereld om geld, want alles is te koop.
Doordat je met drie verschillende personen speelt bouw je ook niet naar één hoogtepunt toe, maar naar meerdere, en elke missie heeft op de één of andere manier nog weer wat te doen met een missie die je nog gaat spelen of al gespeeld hebt. Bij GTA: Vice City had je echt het gevoel dat je Scarface en Miami Vice aan het naspelen was, GTA V lijkt daartegen maar op Heat, een diepere, meer genuanceerde ervaring, met gelukkig ook nog genoeg geweld en enorme schietpartijen. Wanneer we bijvoorbeeld naar GTA: IV kijken dan zien we dat het verhaal van Niko erg gebaseerd was op het moorden, hoewel dit ook nog wel voor een deel het geval is bij GTA V, draait het voor een groot deel ook om geld, hebzucht en adrenaline, een verandering die je zeker zal merken bij het spelen van de missies. De personen waarmee je in aanraking gaat komen zullen veel meer gericht zijn op het plegen van overvallen en het verdienen van zoveel mogelijk geld, en dan bedoelen we natuurlijk niet met het verkopen van ijsjes op het strand. Gelukkig krijgt de speler wel veel vrijheid en zijn er meerdere manieren om geld te verdienen.
Waar het bij de voorgaande delen nog weleens lastig kon zijn om hoog op een gebouw te komen is dit probleem in GTA V dan toch eindelijk opgelost. Je kunt nu op daken en ladders klimmen en genieten van het prachtige uitzicht. Een goed voorbeel is de missie die we eerder beschreven waarin Michael uit de helikopter wordt gezet om via een wolkenkrabber bij een overheidsgebouw naar binnen te vallen. Maar er zijn ook nog prachtige bergen te beklimmen, vliegen door de prachtige wereld en ook kan de oceaan ditmaal worden ontdekt. Of er een missie komt met een onderzeeër is nog onduidelijk, maar gezien dat Rockstar bezig is geweest met het ontwerpen van een goed uitziende bodem is de kans groot, maar GTA kennende kan het ook best zijn gemaakt voor spelers die een duikje willen nemen.
Dit is ook direct de kracht van GTA, want overal is rekening mee gehouden en er is eigenlijk helemaal niets wat je niet kan doen. Je kunt bijvoorbeeld een potje gaan golfen, op quad’s rijden of meedoen aan een triatlon, niet is te gek. Daarnaast zal er online een hoop meer mogelijk zijn in vergelijking met GTA IV. Rockstar zal een aantal elementen mee nemen uit de Free Roam multiplayer modus van Red Dead. Het ligt voor de hand dat je bijvoorbeeld met een groep spelers een bank moet overvallen die wordt beveiligd door een stel van je vrienden. Maar daar zullen we later mee over te weten komen, want de game is er natuurlijk nog niet.
GTA V zal dit jaar moeten verschijnen voor de Xbox 360 en PlayStation, over een versie voor de PC is nog niet gesproken. Wij kunnen in ieder geval zeggen dat je deze game bij de eerste mogelijkheid moet pre-orderen! Je zal er geen spijt van krijgen!