Google gaat Chrome voor Android soepeler maken

Archief

Chrome-logo-2011-03-16Voor je desktop of laptop is Chrome is onze ogen de beste browser die je kan krijgen, maar voor Android is dat een heel ander verhaal. Bij het gebruik van Chrome zijn toch geregeld de nodige vertragingen op te merken en helemaal wanneer je websites bezoekt met veel grafische elementen, zoals video’s en afbeeldingen. Het goede nieuws is dat Google dit probleem eindelijk (deels) wil gaan oplossen, want de vertragingen zouden te maken hebben met de manier waarop de browser momenteel content op het web verwerkt. De wijze waarop Chrome werkt is dat de code eerst door de CPU wordt omgezet in pixels, waarna de GPU de pixels weergeeft op het scherm.

Project Ganesh

De CPU is echter het minst geschikt voor deze taak en zorgt voor de nodige vertragingen, zelfs wanneer je smartphone of tablet beschikt over een krachtige quad-core of zelfs octa-core processor. Dit merk je bijvoorbeeld wanneer het scrollen van een webpagina niet soepel verloopt omdat Chrome op de achtergrond nog bezig is met het renderen van een pagina. De GPU is in vergelijking met de CPU superieur bij het verwerken van deze kleinere taken en dat is precies wat Google in de toekomstige versies van Chrome gaat veranderen.

Project Ganesh gaat ervoor zorgen dat Chrome straks direct werkt op de GPU in plaats van de CPU. Dankzij de shader core architectuur van de GPU met vele zuinige cores kunnen ze kleine taken relatief snel uitvoeren. De Tegra K1, Adreno en de nieuwere PowerVR GPU’s beschikken over veel van dit soort cores en zijn hierdoor perfect geschikt voor het tegelijkertijd uitvoeren van vele verschillende (kleine) taken. Het is een groot verschil met de CPU die voornamelijk uitblinkt bij het verwerken van complexe berekingen, maar tekort schiet bij kleine taken die tegelijkertijd klaar moeten zijn voor een goede gebruikerservaring.

Tijdens de presentatie is het niet geheel duidelijk hoe Project Ganesh dit doet, maar het toont wel aan dat de GPU steeds vaker wordt gebruikt voor taken die eigenlijk niets hebben te maken met het produceren van zoveel mogelijk frames per seconde in games. De interne Chrome Canary build voor Android is al voorzien van een werkende versie van Project Ganesh en kan in de onderstaande video werkend worden gezien (40-50 minuten).

Helaas profiteren niet alle smartphones en tablets, want Project Ganesh blijft afhankelijk van de aanwezige GPU. De moderne apparaten met een krachtige multi-core GPU, waaronder de Nexus 9 (192 cores), zullen wel aanzienlijk profiteren net als de recente smartphones en tablets die zijn uitgerust met een Qualcomm processor. Daarnaast blijkt de technologie op dit moment alleen nog een positief effect te hebben op 15% van de aanwezige content op het web.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*