Het probleem is nu ook erkend door Apple en de bug zou worden veroorzaakt door code dat ActiveSync vraagt om te synchroniseren met de mailbox en agenda van de Exchange server. Volgens Microsoft is iOS 6.1 dan ook verantwoordelijk voor de snelle groei van log bestanden, CPU belasting, en het geheugen gebruik in Exchange Server 2010 op het moment dat de gebruiker mail wil synchroniseren met een iOS 6.1-apparaat.
Meerdere IT-afdelingen hebben gebruikers dan ook gewaarschuwd om niet te updaten naar iOS 6.1. Het installeren van iOS 6.1 zal kunnen resulteren in e-mails die traag worden gedownload, dubbele afspraken in de agenda en niet mogelijkheid hebben om items te verwijderen, aan te passen of te verplaatsen. Een aantal bedrijven kozen er zelfs voor om iOS 6.1 gebruikers te vragen niet te verbinden met de Exchange Servers, terwijl anderen ervoor kozen om iOS 6.1 simpelweg te blokkeren op de servers doormiddel van het toevoegen van een simpele regel in Microsoft Server ActiveSync.
Apple heeft nu echter een oplossing gepubliceerd. Het volgende wat je moet doen is het openen van het Instellingen menu -> E-mail, contacten, agenda’s -> Exchange account selecteren. Haal nu de ‘Agenda’ schakelaar om en wacht 10 seconden. Na het wachten schakel je de optie weer in. Dit zal het dataprobleem moeten oplossen. Daarnaast heeft Apple ook te kennen gegeven om het probleem op te lossen in een toekomstige software update.