Als je de zaak tussen Apple en Samsung hebt gevolgd in Engeland, dan zal je waarschijnlijk weten dat Apple een verklaring op hun eigen Britse website moet plaatsen en een aantal advertenties in verschillende kranten, in deze verklaring moet duidelijk zijn te lezen dat Samsung niet de iPad heeft gekopieerd. Het bedrijf verloor namelijk vorige maand het hoger beroep in de zaak en vorige week was er op de Britse Apple website al een verklaring te lezen. De verklaring voldeed echter niet aan de eis van de rechter, het zou min of meer een excuus moeten zijn, maar het bericht wat op de website was te lezen ging meer over het feit dat de producten van Samsung niet zo “cool” zijn als die van Apple, en dat de beslissing van het Britse hof niet in lijn lag met eerdere gerechtelijke beslissingen wereldwijd.
Het was dan ook Samsung dat protest aantekende tegen de verklaring van Apple, en gisteren oordeelde de rechter dan ook dat de verklaring moest worden verwijderd en dat er binnen 48 uur een nieuw excuus moet zijn te lezen op de website. Vandaag heeft Apple aan de eerste eis voldaan, want op de website van het bedrijf is niet langer het bericht te vinden. Het nieuwe bericht zal waarschijnlijk pas kort voor de deadline online worden gezet. De vraag is echter of de nieuwe verklaring wel een einde gaat maken aan de zaak, in verschillende Engelse kranten is vandaag namelijk een nieuwe verklaring te lezen, en het lijkt erop dat Apple niet van plan is om de toon van het bericht te veranderen.
Hoewel de verklaring zeker duidelijker is dan het bericht dat vorige week verscheen op de website, is er nog steeds niet te lezen in het bericht dat Samsung niet het ontwerp van de iPad heeft gekopieerd. In de hele verklaring is zelfs niet één keer de naam van de Apple tablet te vinden. Wanneer de saaiheid van het bericht niet genoeg was om lezers af te schrikken, dan zal de advertentie kop zijn werk wel doen.
Apple lijkt in ieder geval het spel nog even door te spelen, en het zal interessant zijn om te zien hoe het hof ditmaal gaat reageren op de tactiek van het bedrijf uit Cupertino.