Apple Store meest winstgevend per vierkante meter

Om succes in de retail te meten wordt vaak gekeken naar hoeveel geld er wordt gegenereerd per vierkante meter van de locatie. Op dit gebied zijn de Apple Stores gezien de laatste cijfers nog steeds onaantastbaar.

Uit een rapport van Retail Sails blijkt dat een Apple Store gemiddeld $6.050 (€4760) per vierkante meter genereerd, meer dan twee keer zoveel als Tiffany & Co. in tweede plaats met $3.017 (€2373). Het betekende ook dat de Apple Store opnieuw winstgevender is geworden dankzij een stijging van 7,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, Apple was overigens niet de grootste steiger want dat was lululemon atheltica’s met een groei van 11,8 procent.

Vorig jaar voerde Apple de lijst ook al ook al, maar hoewel de verkoop in de retail verder toenam, kon het bedrijf niet voldoen aan de verwachte groei van Retail Sails. Dit heeft deels te maken met het feit dat Apple in het afgelopen jaar gekozen heeft voor grotere winkels en ook zijn de iPhone en iPad bij meerdere winkels te verkrijgen, waardoor de vraag in de Apple Stores mogelijk iets af zal nemen.

Maar gezien de resultaten is het natuurlijk wel de vraag of het vertrek van hoofd van retail John Browett een verstandige keuze is. De verkoop nam verder toe, misschien ging het Apple niet snel genoeg? We zullen er waarschijnlijk wel nooit achter komen.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.