Het is lastig in te denken dat het alweer bijna 10 jaar geleden is dat Apple de iTunes Store lanceerde. Tijdens de aankondiging van de digitale winkel, zei het bedrijf nog dat het voornamelijk moest worden gezien als een extra dienst die alleen break-even moest draaien. In de begindagen, waar mensen liever geen content kochten via het internet, was de doelstelling om break-even te draaien realistisch.
Echter zijn de tijden in het laatste decennium sterk veranderd, en beginnen steeds meer consumenten content alleen nog digitaal aan te schaffen, volgens analisten zal dit ook resulteren in winst voor Apple. In de onderstaande grafiek krijg je een idee van de groei van iTunes in de periode van 2005 tot het einde van 2012. De analisten van Asymco hebben er overigens wel rekening mee gehouden dat ongeveer 30% van deze stijging goed is voor een daadwerkelijke aankoop, en geen gratis apps of iets dergelijks.
In totaal hebben er in 2012 zo’n 23 miljard transacties plaats gevonden via iTunes. Volgens het onderzoeksbureau zijn de operationele gelijkmatiger verspreidt en is er een mogelijkheid dat de dienst een kleine winst kan gaan boeken. Asymco zegt dat de operationele kosten om break-even te draaien zo rond de $3,75 miljard liggen.
Er wordt zelfs de suggestie gewekt dat iTunes al sinds 2010 kleine winsten heeft geboekt. Hoeveel dit exact is weten we niet, maar de analisten van Asymco hebben een eigen theorie hierover. Het bedrijf denkt dat er een operationele marge van 2% op apps zit en 1% op muziek. Dit lijkt misschien niet veel, maar wanneer je de gigantische stroom aan downloads erbij pakt dan zou Apple met iTunes jaarlijks zo’n $150 miljoen winst kunnen genereren.
Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat de apps die Apple zelf heeft ontwikkeld ook vaak hoog in de hitlijsten zijn te vinden van iTunes. Het bedrijf verwacht dat Apple in 2012 alleen al $3,6 miljard heeft gegeneerd met zijn eigen software. Wat in de praktijk zal betekenen dat Apple een forse winst maakt met de winkel die oorspronkelijk als extra dienst was gelanceerd.