We hebben het al in meerdere rapporten gezien, mobiele advertenties voor iOS apparaten presteren verreweg het best. Ontwikkelaars geven toe dat het iOS platform een stuk winstgevender is in vergelijking met Android. In een nieuw rapport dat door Opera is gemaakt is te zien hoe winstgevend advertenties zijn voor iOS.
Volgens Opera zijn de iPhone en iOS de best presterende platformen voor mobiele advertenties. Het bedrijf heeft de resultaten van mobiele advertenties in het tweede kwartaal nauwkeurig geanalsyeerd. In het rapport is te zien dat de iPhone een eCPM gemiddelde heeft van $2,85, gevolgd door Android met $2,10. Opera claimt dat het mobiele besturingssysteem van Apple elke maand goed is voor 35 miljard advertentie impressies. De enige concurrentie lijkt dan ook van Android te komen, andere besturingssystemen van Java, RIM, Symbian en Windows Phone zijn in de afgelopen jaren op grote achterstand gezet.
De reden voor deze grote verschillen is volgens Opera het gebruik van HTML5, wat door zowel iOS en Android wordt ondersteunt, deze advertenties presteren normaal gesproken een stuk beter. Toch genereren advertenties voor iOS apparaten het dubbele in vergelijking met de advertentie prestaties van Android. Een andere interessant feit is dat de iPad, ondanks dat het verantwoordelijk is voor minder verkeer, beter presteert dan de iPhone of Android apparaten.
Gebruiksvriendelijke apparaten met een groter touchscreen scherm en functies die meer interactie toelaten tussen de advertenties en de functionaliteit van het toestel hebben een groter potentieel in vergelijking met apparaten die minder gebruiksvriendelijk zijn. Het gebruik van HTML5 geeft adverteerders de optie om prachtige animaties te maken en full-screen overlays. Hoewel de Windows phones ongeveer dezelfde opties hebben als de iOS en Android apparaten is er nog steeds een kleine userbase, dit is ook de reden waarom de prestaties van de advertenties nog steeds achterblijven.