De website Technology Review is daarom zelf op onderzoek uitgegaan en heeft met verscheidene kaarten experts gepraat over hoe lang het zal duren totdat Apple op hetzelfde niveau kan komen als Google, en of er een manier is om dit proces te versnellen. Volgens Technology Review is het grootste probleem dat Apple zich momenteel alleen richt op de feedback van gebruikers, deze kunnen foute locaties doorgeven en nieuwe “points of interest” zoals bedrijven en andere data. De vraag is alleen of dit niet te lang gaat duren.
Het hoofd van TeleMapics zegt dan ook dat het op deze manier nog tijden kan gaan duren voordat alles correct wordt weergegeven, volgens Michael Dobson kan Apple deze problemen alleen snel oplossen door het team dat momenteel werkt aan Apple Maps te vergroten en om te investeren in een vloot van auto’s die uitsluitend rondrijden om alles exact in kaart te brengen.
Google lijkt een manier te hebben gevonden om de data van gebruikers te combineren met hun eigen database op een niveau waar Apple op dit moment ook nog niet aan kan tippen. Volgens Dobson zouden er momenteel ook slechts een paar honderd Apple medewerkers werken aan de dienst. “Apple zal het gaan proberen, maar ze hebben zeker weten geen systeem dat alle data van de gebruikers kan verwerken.”
Een kaarten dienst starten is niet iets wat je zomaar doet, Google had in 2005 vergelijkbare problemen met hun eigen kaarten dienst. Het gebruikte in die tijd data van bedrijven zoals Navteq (Nokia), en Teleatlas (TomTom). Nadat het bedrijf het slachtoffer werd van hun eigen fouten, besloot men een totaal nieuw team te creëren dat hun eigen kaarten ging maken met sensor uitgeruste auto’s.
Apple heeft nog geen vloot van auto’s of een team van cartografen, de hele dienst is gebaseerd op de kaarten van partner TomTom. Het combineren van deze data is een lastige taak, en één die ook nog erg foutgevoelig is.