Apple komt in begin 2013 met streaming muziek dienst

Volgens de laatste geruchten staat Apple op het punt om meerdere deals met platenlabels af te ronden voor een nieuwe online muziek dienst. Bloomberg meldt vandaag dat de dienst in het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar zal moeten zijn voor alle Apple gebruikers. Het bedrijf uit Cupertino en de grootste platenlabels ter wereld zouden in de afgelopen weken grote stappen hebben gemaakt tijdens de onderhandelingen. De nieuwe dienst die door advertentie inkomsten in de lucht moet worden gehouden, zou volgens verschillende bronnen die op de hoogte zijn van de onderhandelingen, ergens begin volgend jaar moeten verschijnen.

Het grootste obstakel in de onderhandelingen lijkt het verdelen van de advertentie inkomsten te zijn, toch zijn beide partijen positief over de samenwerking en wordt er verwacht dat de deals ergens in het midden van november zullen worden afgerond. Apple zou daarna de online muziek dienst in de eerste drie maanden van 2013 gaan lanceren. Zoals gewoonlijk willen de bronnen die op de hoogte zijn van de onderhandelingen niet bij naam worden genoemd, omdat deze onderhandelingen momenteel nog plaats zouden vinden. In het artikel van Bloomberg is verder te lezen dat alle grote platenlabels bij de onderhandelingen zijn betrokken: Vivendi, Universal, Warner en Sony.

Op dit moment is het nog onduidelijk hoe en wie de advertenties gaat beheren, Apple wil graag hun eigen advertentie dienst iAd gebruiken en de platenlabels willen natuurlijk in ruil een deel van de inkomsten, daarnaast zouden zij ook graag de mogelijkheid hebben om hun eigen advertenties toe te voegen in de streams van de luisteraars. Het nieuws over de online muziek dienst komt overigens niet als een complete verrassing, er gaan namelijk al maanden geruchten dat Apple in onderhandeling zou zijn met platenlabels over een streaming dienst die zou moeten worden bekostigd met advertentie inkomsten.

Het was The Wall Street Journal en The New York Times die van verschillende insiders bevestigd kregen dat het bedrijf uit Cupertino de strijd aan zou willen gaan met Pandora, een Amerikaanse online dienst die muziek afspeelt op de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.