Een Portugese consumenten organisatie meldt vandaag dat het rechtszaak begint tegen Apple over het misleiden van consumenten over de garantie termijn van producten.
In een verklaring laat de organisatie (DECO) weten dat het in maart al heeft geprobeerd om samen met Apple de problemen op te lossen, volgens de consumenten organisatie geeft het bedrijf misleidende informatie over de garantie termijn na het kopen van een Apple product.
De organisatie beweert dat Portugese consumenten automatisch twee jaar garantie moeten krijgen op alle producten, die van toepassing zou moeten zijn op alle mogelijk gebreken. In plaats van garantie te geven op de producten lijkt Apple vooral interesse hebben in het verkopen van AppleCare, dat de garantie duur van producten met twee jaar uitbreidt.
Op de site van DECO is te lezen dat de organisatie van mening is dat consumenten altijd twee jaar garantie moeten krijgen, zonder dat de consument gebruik moet maken van AppleCare. Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over het beleid van Apple, zo is er op de site te lezen dat de garantie van twee jaar alleen geldig is wanneer het gebrek al bestond tijdens de levering van het product.
Maar dit is nog niet alles, volgens de organisatie claimt Apple dat producten met gebreken alleen kunnen worden gerepareerd of worden vervangen. Een consument in Portugal moet de keuze hebben tussen reparatie, vervanging, prijsvermindering of het ontbinden van het contract.
Apple verloor eerder dit jaar al een soortgelijke rechtszaak in Italië. De rechtbank oordeelde dat Apple een boete van 1,2 miljoen euro moet betalen voor het misleiden van klanten, ondanks dat de Italiaanse wetgeving duidelijk is dat bedrijven twee jaar garantie moeten geven op producten. Het beroep dat door Apple was aangespannen werd kansloos verloren.