Volgens het rapport van Bloomberg zei EU-commissaris Viviane Reding het volgende tegen de deelnemende landen: “Apple heeft prominent geadverteerd dat hun producten met één jaar fabrieksgarantie komen, maar hebben geen melding gemaakt dat men minimaal twee jaar garantie moet bieden onder het EU-recht. Dit zijn onaanvaardbare marketing praktijken.”
Het is ook niet de eerste keer dat de Europese Unie zich buigt over de praktijken van Apple. Vorig jaar zorgde Italië er op eigenhand voor dat Apple de wet zal moeten handhaven: het land gaf het bedrijf een boete voor het adverteren van slechts één jaar garantie bij de verkoop van iPhones, iPads en andere elektronische apparaten aan consumenten, maar ook vanwege het verkopen van AppleCare zonder dat men de consument informeerde dat er standaard al twee jaar garantie wordt gegeven op de producten van Apple in Italië.
Eerder deze zomer dreigde de Italiaanse regering zelfs nog om de activiteiten van Apple in Italië volledig stil te leggen, omdat het bedrijf de boetes nog niet had betaald en ook nog steeds zijn voorwaarden niet had aangepast. Het lijkt erop dat Apple zich zo stil mogelijk probeert te houden over de zaak, maar een nieuw onderzoek van de gehele Europese Unie zou wel eens voor meer problemen gaan zorgen.