Apple’s internetradio dienst mogelijk vertraagd door licentie-overeenkomsten

Archief

Sinds september van dit jaar gaan er geruchten dat Apple zou werken aan een nieuwe streaming dienst die zou te vergelijken met diensten zoals Pandora en Last.FM. Volgens insiders zou de dienst al bijna klaar zijn voor gebruik, en zou de dienst ergens in begin 2013 door Apple worden gelanceerd.

Echter is er vandaag nieuws verschenen dat erop duidt dat de dienst mogelijk niet in begin 2013 beschikbaar zal zijn, op dit moment zou Apple nog steeds in onderhandeling zijn met de platenlabels over de licenties van de muziek. Deze onderhandelingen zouden stroef verlopen omdat platenlabels niet blij zouden zijn met de voorwaarden die Apple stelt.

Verschillende bronnen uit de muziekindustrie waar CNET mee heeft gesproken hebben laten weten dat het voorstel van Apple door verschillende platenlabels is afgewezen, onder deze labels bevinden zich grote namen zoals Sony Music Entertainment, Warner Music Group en Universal Music Group.

De bronnen zeggen verder dat er nog een lange weg voor Apple is te bewandelen voordat er een overeenkomst gaat worden getekend. Zelfs als Apple ervoor kiest om de deal te verbeteren en de grote labels worden overgehaald, dan zal het nog een tijd duren voordat alles rond is. Het lijkt in ieder duidelijk te zijn dat de dienst niet in begin 2013 beschikbaar zal zijn.

Het is overigens niet geheel verwonderlijk om te zien dat Apple problemen heeft met het sluiten van overeenkomsten. De Amerikaanse internetradio dienst Pandora probeert al een tijd lang ervoor te zorgen dat er minder royalty’s moeten worden betaald aan de labels, omdat de huidige tarieven ervoor zorgen dat het winstpercentage te klein is.

The Wall Street was het eerste medium dat met het nieuws naar buiten kwam dat Apple zou werken aan een nieuwe radio dienst, het bedrijf zou op zoek zijn naar nieuwe manieren om de online muziekmarkt verder te domineren, en een alternatief te bieden naast populaire diensten zoals Spotify en Pandora.

Niet veel later wist Bloomberg te melden dat de dienst gratis zou zijn voor gebruikers, en dat er gebruik zou worden gemaakt van Apple’s iAd platform. Daarnaast zou Apple ook werken aan een nieuw verdienmodel dat de platenlabels tegemoet zou moeten komen.

Gezien het feit dat deze betrouwbare bronnen over het nieuws schrijven lijkt het vast te staan dat Apple aan iets nieuws aan het werken is, maar hoe de dienst eruit zal komen te zien is op dit moment nog onduidelijk. De verwachting is dat we in de loop van 2013 meer details krijgen over iRadio.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*