De digitale oorlog: Apple iTunes vs. Google Play

Twee geleden tijdens de WWDC kondigde Apple iOS 6 en een aantal nieuwe MacBook’s aan, gisteren was het de beurt aan Google met veel nieuwe producten. De analisten waren niet erg onder de indruk, en verwachten niet dat Apple veel heeft te duchten van de hardware dat gisteren werd onthuld door Google. Zo kost de Nexus Q (Apple TV concurrent) driemaal zoveel als de Apple tegenhanger. De Nexus 7 tablet is gericht om de concurrentie aan te gaan met de Kindle Fire en niet de iPad. Verder lijkt Google Glass een interessant project, maar is het zeker niet iets waar we veel van moeten gaan verwachten in de komende jaren.

Maar toch zat er een aankondiging tussen dat Apple zou kunnen verontrusten: de Android Market die nu door het leven gaat als Google Play.

Het is geen geheim dat het Android platform ondanks de hoge verkoopcijfers van de smartphones nog steeds wordt weggeblazen door iTunes. Hoewel het Android platform net zoveel apps beschikbaar heeft als Android (650.000 vs 600.000) loopt het in alle andere opzichten nog jaren achter. Zo luisteren iTunes gebruikers meer muziek, kopen ze meer apps, maken langer gebruik van apps, kijken naar meer advertenties en kopen simpelweg meer producten en genereren daardoor veel meer inkomsten. In het afgelopen kwartaal was iTunes voor een omzet van $1.9 miljard, iets waar Google maar niet in de buurt bij kan komen.

Tijdens het WWDC twee weken geleden maakte Apple bekend dat het nu 400 miljoen gebruikers die een creditcard gebruiken als betaalmethode. Een verdubbeling in vergelijking met het afgelopen jaar en meer dan elke andere online winkel of service, zelfs meer dan Amazon. Deze 400 miljoen rekeningen worden dagelijks gebruikt om met één knop een album, film, tv serie of boek te kopen.

Het zal Apple daarom ook niet zijn ontgaan dat Google met de nieuwe naam en functies wel erg op de iTunes Store begint te lijken. We waren daarom ook niet verrast dat 20 minuten na de aankondiging van Google het nieuws naar buiten kwam dat Apple momenteel werkt aan een nieuwe iTunes Store. Dit moet de grootste verandering worden sinds 2003.

Gezien de timing van het lek lijkt het erop dat er een nieuwe oorlog tussen Apple en Google is begonnen, een oorlog die goed is voor de consument.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.