Tablets zijn sinds de komst van de iPad in 2010 één van de populairste mobiele apparaten geworden, en het lijkt erop dat de populariteit van deze apparaten elk jaar blijft stijgen. Fabrikanten proberen alles om een groter marktaandeel te realiseren. De concurrentstrijd is groter dan ooit, en met het uitbrengen van de Nexus 7 is het misschien dan eindelijk tijd voor Apple om te reageren met een iPad Mini. Wij weten in ieder geval drie goede redenen waarom Apple een 7-inch tablet moet uitbrengen.
1. Onderzoek laat zien dat er in 2017 meer tablets dan notebooks wordden verkocht.
Een onderzoek uitgevoerd door de NPD laat zien dat de vraag naar draagbare en mobiele apparaten nog steeds groeiende is, en zegt dat het mogelijk is dat er in 2016 al meer tablets worden verkocht dan notebooks. Het rapport ziet in de tablet de nieuwe mobiele computer.
In de resultaten van het onderzoek is te zien dat het aantal verkochte tablets van 121 miljoen stuks in 2012 zal stijgen tot 416 miljoen in 2017 en het aantal mobiele apparaten zal verder groeien van 347 miljoen stuks in 2012 tot 809 miljoen in 2017.
2. Concurrentie van de Nexus 7 en Kindle Fire
Het aantal beschikbare tablets gaat in de komende maanden nog verder groeien, in de afgelopen maand kondigde Google de Nexus 7 aan en Microsoft de Surface. Hoewel beide nieuwkomers zeker nog ver achterlopen qua verkoop en het marktaandeel, lijkt er zeker een markt te zijn voor deze laaggeprijsde tablets. De aankondiging van de Nexus 7 zou Apple mogelijk weleens kunnen dwingen om de plannen voor de komende jaren te gaan herzien. Voormalig Apple CEO Steve Jobs was niet erg geïnteresseerd in het maken van 7-inch tablet, omdat een 9,7-inc scherm volgens Jobs de beste gebruikerservaring zou leveren.
Volgens Bloomberg zou een 7-inch tablet van Apple weleens een nachtmerrie kunnen betekenen voor de concurrentie, waaronder de Kindle Fire en de Nexus 7, gezien het feit dat beide zich richten op dezelfde markt, en ook beide beschikbaar zijn voor zo’n $199. Zelfs de iPad 2 die in Nederland zo’n 80 euro goedkoper is gemaakt, komt nog niet in de buurt van de verwachte prijs van 200-250 euro voor de Nexus 7.
De iPad Mini zou door Apple ongeveer rond de 250-300 moeten worden geprijsd om te voorkomen dat de concurrentie er met het marktaandeel vandoor gaat.
3. Het ecosysteem van Apple
In februari 2012 publiceerde The Wall Street Journal een onderzoek waarin uit bleek dat de iPad beter uit de test kwam dan de Samsung Galaxy Note (5.3-inch) en de Kindle Fire (7-inch), hoewel de 30% van de mensen die participeerden in het onderzoek wel duidelijk aangaven de prijs vrij hoog te vinden, en daardoor misschien toch eerder voor de Kindle Fire zouden gaan kiezen. Dit geeft maar weer eens aan dat de noodzaak er wel degelijk is voor Apple, niet alleen om producten te verkopen, maar vergeet niet het hele ecosysteem. Zo zullen er genoeg mensen zijn die een iPhone hebben gekocht, omdat de iPad ze zo goed is bevallen. Dankzij het hele Apple ecosysteem staat alles met elkaar in verbinding, iCloud maakt synchronisatie mogelijk met laptops, tablets, smartphones, servers en andere besturingssystemen.