Na een slecht verlopen lancering van SimCity vorige week, hebben Electronic Arts en Maxis er alles aan gedaan om de problemen met de servers zo snel mogelijk op te lossen. Door de enorme vraag en de ongekende populariteit kon de game door veel gamers niet eens worden gedownload, en konden zelfs diegene die een pre-order hadden geplaatst geen toegang krijgen tot de servers. Vandaag kondigde EA aan dat de problemen zouden zijn opgelost en dat de game nu draait op snellere en nieuwere servers.
Op het blog van Electronics Arts zijn de exacte details te vinden van de upgrades die in de afgelopen week hebben plaats gevonden, waaronder de migratie van alle originele servers naar de nieuwere en snellere servers die veel meer verkeer kunnen afhandelen. De migratie is nu voltooid, maar volgens EA worden er momenteel nog steeds optimalisaties doorgevoerd om de prestaties verder te verbeteren.
EA lanceerde daarom ook een nieuwe server status pagina waar gamers de status kunnen zien van alle servers die worden gebruikt. Volgens EA wordt deze pagina in real-time geüpdatet. Op de pagina is te zien welke server beschikbaar is en welke vol zit. Servers die veel verkeer verwachten zijn met geel gemarkeerd. Momenteel zijn de meeste servers echter groen, wat betekent dat ze beschikbaar zijn.
Naast de server optimalisaties bracht EA ook patch 1.5 uit voor SimCity, deze patch zal de interactie tussen verschillende regio’s soepeler moeten laten verlopen, en ook maakte EA bekend dat het zal blijven werken om de snelheid tussen twee steden in een regio te verbeteren.