Google Chrome browser heeft 400 miljoen mobiele gebruikers

In 2012 bracht Google zijn populaire browser Chrome ook naar Android en later naar iOS, en afgelopen zomer tijdens het Google I/O evenement werd duidelijk dat de browser al door meer dan 300 miljoen mensen wordt gebruikt. Het was een tienvoudige groei ten opzichte van 2013 en de groei lijkt nog zeker niet te zijn gestopt, want Google topman Darin Fisher maakte tijdens het Chrome Dev Summit bekend dat er momenteel al 400 miljoen mensen zijn die gebruik maken van de mobiele versie van Chrome.

Google Chrome statistieken

Naast de presentatie van deze indrukwekkende cijfers werd er ook dieper ingegaan op het Material Design dat voor Android 5.0 Lollipop werd geïntroduceerd en de veranderingen die Chrome onder de motorkap heeft ondergaan, waaronder verbeterde beveiliging en enkele nieuwe functies. In onze ogen blijft het grootste probleem van Chrome dat de mobiele versie nog steeds niet zo soepel is als bijvoorbeeld de Safari browser op de iPhone of iPad.

Om dit niveau te bereiken heeft Google alvast een wijziging doorgevoerd en dat is de verwijdering van de 300ms vertraging, die de browser gebruikt om af te wachten of de gebruiker tweemaal op het scherm wil tikken of niet. Het resultaat is dat Chrome nu sneller op bepaalde acties kan reageren en daardoor soepeler werkt, terwijl ontwikkelaars meer controle hebben over de animaties van de browser. Daarnaast nemen webpagina’s nu de kleur aan van de werkbalk en zijn tabbladen nu te vinden in het overzicht van recente apps.

Vorige week informeerden we je al over Project Ganesh, waarmee Google hoopt om de prestaties van de browser te verbeteren door de gpu vele kleine envoudige taken te laten verwerken, omdat de cpu juist geschikter is voor complexere berekeningen en meer tijd nodig heeft om kleine taken tegelijkertijd te verwerken. Deze verandering moet resulteren in een langere accuduur en betere prestaties doordat het render proces efficiënter verloopt. Meer informatie over Project Ganesh is hier te vinden. Google laat in de zoekresultaten nu verder ook zien welke websites geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm van de smartphone.

Hieronder is de presentatie van Fisher te zien over Chrome.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.