Het grootste sociale netwerk in de wereld hoopt dat gebruikers nu meer tijd op de website gaan besteden dankzij de verbeterde app, iets wat ook zal moeten resulteren in hogere advertentie inkomsten. De CEO van het bedrijf, Mark Zuckerberg, gaf een aantal weken geleden zelf nog aan dat een verkeerde strategie op de mobiele markt de winst van het bedrijf zou kunnen schaden.
De eerste versie van Facebook was geschreven in Objective-C, maar de ontwikkelaar, Joe Hewitt, stopte met het project in november 2009 doordat Apple eiste dat elke update moest worden beoordeeld voordat de update beschikbaar zal zijn in de App Store. Een nieuw team van ontwikkelaars begon met de ontwikkeling van een nieuwe app, die geschreven is in HTML5, deze app werkt eigenlijk hetzelfde op alle platforms en ook kunnen er updates worden uitgebracht zonder de app te updaten, het enige nadeel is dat de app bij elke pagina opnieuw moet worden geladen, niks kan lokaal worden opgeslagen.
In de afgelopen maanden werd al duidelijk dat dit toch niet de juiste tactiek is geweest, verschillende bronnen binnen Facebook hebben al laten weten dat er een compleet nieuwe app in ontwikkeling was, een update die nu beschikbaar is in de App Store.
Volgens Facebook’s product manager, Mick Johnson, heeft het bedrijf geen fout gemaakt door een HTML5 app uit te brengen. Wel gaf Johnson aan dat de nieuwe app een grote verbetering zal betekenen qua prestaties, al zijn er verder geen grootte aanpassingen gemaakt.
De nieuwe herschreven app voor iOS is meer dan een half jaar in ontwikkeling geweest, over de Android app is op dit moment nog niks bekend.
[screens url=”http://itunes.apple.com/nl/app/id284882215?mt=8″]
[app id=”284882215″]