In-app aankopen uitschakelen in Android doe je zo

google_play_icon___logo_by_chrisbanks2-d4s1i75De trend is al een tijdje geleden ingezet, maar wanneer je tegenwoordig de hitlijsten in de Google Play Store bekijkt dan zie je eigenlijk alleen nog maar gratis content, maar voor niets gaat natuurlijk alleen de zon op en dat is bij deze zogenoemde freemium games en apps niet anders. Bij games zien we regelmatig dat de eerste levels eenvoudig zijn vrij te spelen, echter kun je vaak slechts een beperkt aantal beurten spelen en moet je wachten tot er weer nieuwe levens zijn toegevoegd aan je account. Natuurlijk is er wel een manier om snel verder te spelen en dat is betalen door middel van een in-app aankoop.

Voor veel volwassen gebruikers is dit geen probleem, echter zijn er in de afgelopen jaren tal van verhalen verschenen in de pers toen een groot aantal ouders werden geconfronteerd met een enorme rekening door de in-app aankopen van hun kind. Het is zeker iets om rekening mee te houden wanneer je eigen kind regelmatig gebruik maakt van een smartphone of tablet. Gelukkig hebben de verantwoordelijke bedrijven het probleem ingezien, want inmiddels is het in Android mogelijk om de in-app aankopen uit te schakelen.

Let daarbij wel op dat je je wachtwoord niet deelt met je kind, want dan is het alsnog mogelijk om een in-app aankoop af te ronden.

Hoe schakel je in-app aankopen uit?

  1. Pak je Android smartphone en tablet en open de Google Play Store, waarin je normaal gesproken apps en games kan downloaden.
  2. Na het openen van de Play Store klik je op het ‘hamburgermenu’ met de drie horizontale streepje en selecteer je de optie instellingen.
  3. In het instellingen menu van de Play Store scrollen we naar beneden totdat we het kopje ‘Gebruikersinstellingen’ voorbij zien komen.
  4. Onder dit kopje vinden we de optie ‘Verificatie vereisen voor aankopen’ en kunnen we de huidige instellingen wijzigen.
  5. Klik op deze optie en kies ervoor om verificatie te vereisen voor alle aankopen die gedaan worden via de Google Play Store op dit apparaat.
  6. Na het wijzigen van de instellingen wordt er bij de aanschaf van een betaalde app of in-app aankoop altijd gevraagd om je wachtwoord om de transactie af te ronden.

Bezit je meerdere Android tablets en smartphones, die ook door je kinderen worden gebruikt, dan is het verstandig om de bovenstaande stappen ook op deze producten uit te voeren. Het kan daarnaast voorkomen dat er op oudere Android producten de optie ‘Gebruik PIN voor aankopen’ verschijnt. Deze optie zorgt ervoor dat de Play Store vraagt om een pincode in plaats van een wachtwoord.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.