iPad 2 grootste concurrent van de nieuwe iPad

Archief

Tijdens de presentatie van de financiële resultaten van het eerste kwartaal in 2012 zei CEO Tim Cook dat de prijs van de iPad 2 een nieuwe markt heeft geopend voor klanten die erg prijsgericht zijn. Leuk zo’n promo praatje maar hoe zijn de resultaten? Heel erg goed, blijkt.

Volgens nieuwe cijfers van het Consumer Intelligence Research Partners (CIRP), blijkt dat de verkoopcijfers van de iPad 2 en de nieuwe iPad erg vergelijkbaar waren in de maanden februari tot en met april 2012. Het onderzoeksbureau zegt verder dat de nieuwe iPad sinds de release op 16 maart verantwoordelijk is geweest voor 59 procent van alle iPad verkopen, terwijl de iPad 2, die 100 euro minder kost in Europa, goed is geweest voor 41 procent.

Het laat zien dat er bijna net zoveel vraag is voor de goedkopere tweede generatie iPad dan dat er is voor de nieuwe iPad met het retina scherm en een hogere prijs. En volgens Apple wordt de nieuwe iPad ook nog als warme broodjes bij de bakker verkocht.

De keuze om de iPad 2 in het assortiment te houden lijkt een slimme zakelijk zet van Apple te zijn, en lijkt de dominante positie van het bedrijf op de tablet markt alleen maar te versterken. Dankzij de lagere prijs van de iPad 2 zijn veel nieuwe mensen geïnteresseerd in de tablet, wat later ook zou kunnen betekenen dat zij opnieuw een iPad gaan aanschaffen in plaats van een Android tablet. Het blijft dus beide kanten opwerken.

Onderzoek wees ook uit dat veel mensen die een iPad 2 hebben aangeschaft dit bijna meteen deden nadat de nieuwe iPad werd aangekondigd door Apple in maart van dit jaar. Het laat zien dat de tablet markt anders in elkaar lijkt te steken in vergelijking met de iPhone markt, waar de verkopen bijna stil lijken te staan kort voor een product presentatie.

Het is erg duidelijk dat de iPad 2 vooral mensen aantrekt die ook naar hun eigen portemonnee kijken en niet lukraak alles kopen wat Apple uit brengt. In de laatste cijfers is ook te zien hoe Amazon’s Kindle Fire aan het terugvallen is, een reden hiervoor kan de lager geprijsde iPad 2 zijn. Gegevens van IDC lieten eerder deze week zien dat Amazon maar liefst 4.8 miljoen Fire’s heeft laten verkocht in het vierde kwartaal van 2011, maar slechts 750.000 tablets in het eerste kwartaal van dit jaar. Het marktaandeel van de iPad sprong daarom weer van 54.7 procent naar 68 procent.

Als de lager geprijsde iPad 2 echt zo goed verkoopt als CIRP ons probeert te laten geloven, dan is het mogelijk dat er een relatie is tussen de tegenvallende verkoopcijfers van de Kindle Fire en de iPad 2.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*