De Italiaanse regering mag dan niet de beste financiële boekhouding hebben gehad, op het gebied van productgarantie lijken ze hun zaakjes een stuk beter op orde te hebben. Het begon allemaal al aan het einde van het afgelopen, nadat het Italiaanse gerecht oordeelde dat Apple fout zat met het geven van slechts één jaar garantie op de producten, er lijkt helaas voor de Italiaanse consument nog niet veel te zijn veranderd. Apple doet nog steeds waar het zin in heeft, maar de vraag is hoe lang nog, er komt zeer waarschijnlijk weer een boete aan, en er wordt gedreigd dat Apple haar activiteiten moet stoppen tot het voldoet aan de richtlijnen.
Volgens de Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (Italiaanse consumentenbond) kan Apple opnieuw een boete tegemoet gaan zien van zo’n 300.000 euro’s voor het slechts geven van één jaar garantie op alle producten en voor afsluiten van een aanvullende verzekering (AppleCare). In Italië zijn alle bedrijven verplicht producten binnen twee jaar kosteloos te repareren.
In December werd al besloten dat Apple inderdaad de regels heeft overtreden en kreeg een boete van 400.000 euro’s vanwege het niet uit leggen aan de Italiaanse consumenten dat ze recht hebben op twee jaar garantie, ook kreeg het nog een boete van 500.000 euro’s vanwege het feit dat er AppleCare is verkocht zonder een volledige uitleg van de rechten van de consument. Zoals gewoonlijk is Apple in beroep gegaan tegen deze boetes, maar verloor het elke keer kansloos, en kan het nu nog meer boetes tegemoet gaan zien.
Hoewel Apple in de afgelopen een aantal juridische zaken heeft gewonnen tegen Samsung/Android is het ook vaak genoeg minder gegaan.
Zo verloor Apple de zaak in Australië over het verkeerd adverteren van de 4G iPad, moest het $60 miljoen neertellen voor de iPad merknaam, en is het verschillende keren op de vingers getikt door Italia vanwege het garantiebeleid. Gelukkig voor Apple hebben ze genoeg geld op de bank staan om deze boetes zonder problemen te betalen.