De virtuele assistent Siri werd afgelopen jaar tijdens de aankondiging van de iPhone 4S voor het eerst geïntroduceerd, een functie die naar verluidt gebruik maakt van technologie dat door Nuance is ontwikkeld. Ditzelfde bedrijf heeft nu haar eigen versie ontwikkeld, Nina zoals de assistent gaat heten kan in elke mobiele applicatie worden geïntegreerd.
Het lijkt in alles op Apple’s Siri, maar waar Siri vooral gericht lijkt op het zoeken van standaard informatie, gaat Nina een stapje verder. De applicaties die gebruik gaan maken van Nina kunnen gebruikers beter ondersteunen, zo zouden gebruikers rekeningen kunnen betalen, in contact komen met de helpdesk via de telefoon en lijkt het vooral voor financiële applicaties te zijn ontwikkeld.
Het lijkt erop dat het bedrijf dat Siri mogelijk heeft gemaakt nu gaat concurreren met Siri. Toch hoeft Apple zich zeker nog niet druk te maken, Nuance lijkt zich op dit moment vooral te richten op de zakelijke gebruikers. Financiele ondernemingen zoals banken hebben het op dit moment nog steeds lastig om in contact te komen met mobiele gebruikers, de overgang van de traditionele website naar mobiel lijkt voor veel bedrijven grote problemen op te leveren. De huidige consument verwacht meer van mobiele applicaties dan wat er tot nu toe mogelijk is.
De software die wordt geleverd met Nina zal ervoor moeten zorgen dat bedrijven niet langer complexe menu’s en knoppen moeten gebruiken, maar dat consumenten via hun stem kunnen communiceren met de zakelijk dienst.