Reclametracking beperken op je iPhone, iPod Touch, iPad en Mac
Voor de iPhone, iPod Touch en iPad gebruikers onder ons die niet langer willen lastig worden gevallen met advertenties die gebaseerd zijn op het surfgedrag van de gebruiker is er goed nieuws. Apple heeft namelijk in iOS 6 een functie ingebouwd die het mogelijk maakt om deze vorm van adverteren tegen te gaan. Deze instelling zorgt ervoor dat adverteerders hun advertenties speciaal kunnen richten op bepaalde gebruikers, al is de data die wordt gebruikt wel anoniem, en ook wordt er geen persoonlijke informatie opgeslagen.
Wanneer je ervoor kiest om deze functie in te schakelen dan zullen iOS 6 applicaties niet langer gebruik mogen maken van de advertentie identifier die wordt gebruikt voor getargete advertenties, dit betekent in de praktijk dat je meer generieke advertenties ziet verschijnen in plaats van advertenties die zich richten op de interesse van de gebruiker.
Om reclametracking te beperken moet je de volgende stappen volgen:
- Open het instellingen menu op je iDevice.
- Klik op ‘Algemeen’ -> ‘Info’ -> ‘Reclame’.
- Schakel de optie ‘Beperkt reclametracking’ in.
Deze functie is echter niet alleen beschikbaar voor iOS, maar ook voor Mac gebruikers, echter zijn er ook een hoop ad-blockers te verkrijgen voor de verschillende Mac browsers.
- Open Safari op de Mac.
- Klik op Safari in de menubalk.
- Open het ‘Voorkeuren’ menu.
- Selecteer het tabblad ‘Privacy’.
- Bij blokkeer cookies kun je selecteren van welke websites je cookies wilt opslaan.