Review: Duo Gamer iOS controller voor iPhone, iPod Touch en iPad

Archief

Het is duidelijk dat mobiele games steeds belangrijker worden voor ontwikkelaars, en dit is zelfs te zien aan de tegenvallende verkoopcijfers van de echte handheld consoles zoals de Nintendo 3DS en de PlayStation Vita. In de App Store begin je zo langzamerhand ook steeds meer games te vinden die het niveau van consolegames beginnen te benaderen, één van de studio’s die hier vooral in lijkt te slagen is Gameloft, al lijkt originaliteit niet één van hun sterkste punten te zijn. Bekijk bijvoorbeeld games zoals N.O.V.A. 3 of Modern Combat 3 en je ziet de vergelijking direct met HALO en Call of Duty.

Hoewel de games grafisch en op gameplay gebied op zijn minst goed zijn te noemen, blijft het grote probleem het gebrek aan een fysieke controller. Een shooter spelen is en blijft daardoor frustrerend, vaak zul je net je vingers op de verkeerde plek plaatsen waardoor je net een knop mist om je vijand af te maken. Het is daarom niet voor niets dat de meest eenvoudige games het populairst zijn in de App Store, kijk bijvoorbeeld naar het grote succes van Angry Birds.

Toch lijkt Gameloft nog niet toe te willen geven aan dit feit, want het heeft samen met Duo Games de Duo Gamer controller ontwikkeld. De controller ondersteunt de iPad, iPhone en iPod Touch. Op de Duo Gamer zul je twee analoge sticks vinden, zes knoppen, en een D-pad, de controller kan draadloos worden verbonden via Bluetooth. Na het plaatsen van de bijgeleverde batterijen was het zonder problemen mogelijk om de controller met onze iPhone en iPad te verbinden. Bij het starten van N.O.V.A. 3 werd de controller onmiddellijk gedetecteerd en het spelen met een echte controller is echt een ontzettende verademing, niet alleen wordt het spelen een stuk makkelijker, maar ook een stuk leuker omdat je minder gefrustreerd bent dankzij de betere besturing.

Tijdens het ontwerpen van de controller lijkt het bedrijf goed te hebben gekeken naar de controllers van de Xbox 360 en de PlayStation 3, de knoppen zijn tenminste op exact dezelfde positie te vinden, iets wat zeker een voordeel is wanneer je eerder met deze consoles hebt gespeeld. In de doos vindt je ook nog een dock die je kunt gebruiken in combinatie met je iOS-apparaat en controller. Maar wanner je echt een console ervaring wilt hebben raden we je aan om een HDMI kabel te kopen voor je iPhone, iPod Touch of iPad en speel de games op een prachtig scherm terwijl jij op de bank zit met je controller.

Helaas is het niet de ideale oplossing voor je gehele game collectie. De Duo Gamer werkt namelijk alleen met een aantal Gameloft games waaronder Asphalt 7, Modern Combat 3, Order & Chaos Online, Brothers in Arms 2, en N.O.V.A. 3. Een groot aantal van deze games moeten ook nog worden geüpdatet, omdat de controller momenteel alleen werkt met Asphalt 7 en N.O.V.A. 3. Dit is dan ook gelijk het grote nadeel van de controller, vooral wanneer we kijken naar de prijs van bijna 60 euro. Hiervoor kun je bijna twee Xbox of PlayStation controllers voor kopen.

Voordelen

• Goede layout van knoppen en analoge sticks
  • Verbeterd de gameplay van games aanzienlijk