Review: iTunes 11

Archief

We hebben er een lange tijd op moeten wachten maar iTunes 11 is afgelopen donderdag dan toch eindelijk verschenen voor OS X en Windows. Het is duidelijk dat Apple een hoop veranderingen heeft doorgevoerd, gelukkig gaan de nieuwe functies niet ten koste van het gebruikersgemak.

Wanneer je iTunes 11 voor het eerst zal starten zal er zich direct een introductiescherm tonen die je laat zien waar je je muziek, films, en meer kan vinden, je afspeellijsten en een knop waar je alle stores kan bezoeken. Daarnaast zal je ook de keuze moeten maken of je de data van je muziekbibliotheek wil delen met Apple of niet. Het is ook niet geheel duidelijk in welke informatie Apple is geïnteresseerd, op één van de support pagina’s is te lezen dat dit gaat om artwork, al is de ‘Haal albumillustratie op’ knop nog steeds aanwezig in iTunes 11.

De menubalk aan de bovenkant is ook onder handen genomen, iets wat je direct zal opvallen is dat het ‘Geavanceerd’ menu is verdwenen. Gebruikers hoeven zich in iTunes 11 in ieder geval niet langer druk te maken over geavanceerde instellingen.

Apple heeft ook de muziekspeler aangepast. De knoppen van de mediaspeler zijn vervangen door iconen die er in mijn ogen er een stuk beter uitzien. Aan de linkerkant zal je standaard niet langer het menu zien met de verschillende tabbladen, dit is menu is echter verborgen en kan met het commando ‘CMD+Option+S’ weer opnieuw naar voren worden gehaald. Maar je kan ook het drop-down menu gebruiken aan de linkerkant of de ‘iTunes Store’ aan de rechterkant.

De vernieuwde mini muziekspeler is ongetwijfeld één van de beste veranderingen in iTunes 11. Wanneer je met je muis over de albumillustratie heen beweegt zie je een pijl verschijnen die een context menu met beoordelingen, afspeellijsten en een link naar de iTunes Store toont. Klik je op het zoekicoon dan kun je direct zoeken naar nummers, artiesten, albums en afspeellijsten. In feite kun je met de mini muziekspeler alles doen wat je ook met de volledige versie kan doen. Je hoeft als gebruiker dus niet langer constant te wisselen tussen de twee vensters.

Het overzicht van alle albums is in iTunes 11 ook aangepast, bij het klikken op een album zal de pagina worden uitgevouwen en zie je alle nummers in één oogopslag.

De vernieuwde iTunes Store ziet en voelt nu veel meer aan als de versie die je ook kan vinden op je iDevice met iOS 6, en dan voornamelijk de sectie met de applicaties. Het lijkt er ook op dat de pagina’s sneller laden, al zijn de verandering niet zo drastisch, en dit is waarschijnlijk maar goed ook.

Gebruiker die een iTunes cadeaukaart willen inwisselen kunnen in iTunes 11 ook een foto maken van de achterkant van de kaart met de camera van de computer. De optie werkt echter alleen met kaarten die een zwarte lijn om de codes heen hebben zodat de camera makkelijker je code kan herkennen. Dit heeft als voordeel dat je niet langer de unieke code verkeerd kan intypen. Kan de camera de code echter niet herkennen dan is het ook mogelijk om handmatig de codes in te voeren.

Apple heeft met iTunes in de afgelopen jaren een hoop kritiek gekregen, volgens velen zaten er teveel onnodige functies in en zag de interface er verouderd uit. We moeten echter niet vergeten dat iTunes echter nog steeds een belangrijk programma is dat je computer kan verbinden met verschillende iOS apparaten, en dit betekent dat iTunes moet worden gebruikt voor veel meer dan alleen muziek en podcasts.

In mijn ogen is Apple er met iTunes 11 wel in geslaagd om de synchronisatie met de verschillende iOS-apparaten en het afspelen van muziek op te splitsen. Doordat het menu aan de linkerkant met de standaard instellingen is verdwenen zie je standaard niet je iPhone of iPad in de lijst verschijnen, waardoor je je beter kan concentreren op de muziek.

Duidelijk is in ieder geval dat de iTunes 11 een enorme stap in de juiste richting is, de interface ziet er net zoals bij de overige Apple producten prachtig uit en de nieuwe functies voegen daadwerkelijk ook iets toe.

iTunes is nu te downloaden voor de Mac en PC.