Review: Muze de muziek speler met Dropbox integratie (iPhone, iPod Touch, en iPad)

Archief

Zoals velen zijn wij ook grote liefhebbers van zowel de iPhone als de iPad, maar toch moeten we niet vergeten dat beide producten eigenlijk afgeleid zijn van de iPod, de muziekspeler die de muziekmarkt veranderde.

In 2000 was het nog speciaal dat je muziek kon afspelen met je telefoon, daarom liepen veel mensen nog rond met zowel een telefoon als een MP3-speler zoals de iPod. Deze functies zijn tegenwoordig niet langer meer speciaal, en gebruikers zullen de iPhone of iPad gebruiken voor compleet andere doeleinden. Wanneer we in de App Store kijken zien we een groot aantal media-spelers, maar er is er eigenlijk geen één die de Muziek (iPod in iOS 4) applicatie kan vervangen.

Eén van de redenen is natuurlijk het feit dat de app standaard al beschikbaar is op alle iOS apparaten en dat het ook met geen mogelijkheid kan worden verwijderd/verwisseld met een andere app. De integratie met de desktop versie van iTunes en de prestaties zijn in vergelijking met andere apps vaak nog steeds van een hoger niveau.

Toch vragen wij ons af of er niet iets beters verkrijgbaar is, net zoals de Muziek applicatie is iOS ook een prima besturingssysteem, maar zijn er altijd nog gebruikers die ervoor kiezen om hun apparaat te jailbreaken. Hoe meer mogelijkheden, hoe beter!

Zijn er goede alternatieven? Nou er zijn er niet veel, maar Muze is er één die zeker in de buurt komt van de kwaliteit van de standaard Muziek-app, maar ook een aantal nieuwe opties biedt. De interface (en naam) van de applicatie lijkt erg op dat van de Zune speler van Windows Phone. Verder zijn er ook een aantal sociale functies, zo is het mogelijk om muziek waar je op dat moment naar luistert te delen met je Facebook vrienden. Deze functies zijn vooral een leuke toevoeging, maar zijn zeker niet doorslaggevend. De ontwikkelaars van Muze hebben ook een aantal zogenaamde tochgestures toegevoegd die het mogelijk maken om met bepaalde bewegingen de muziek speler te bedienen.

Maar één van de grootste voordelen is het gebruik van Dropbox, terwijl iCloud natuurlijk vooral gebruikt wordt voor het opslaan van foto’s etc, is het met Dropbox een stuk makkelijk om muziek op te slaan in plaats van gebruik te maken van iTunes Match, wat toch zo’n 25 euro per jaar kost. Dankzij deze functie onderscheidt Muze zich van de concurrentie en is het zeker een aanrader.

De conclusie is dat Muze er geweldig uit ziet, soepel draait, en een prima muziek applicatie is voor iOS apparaten. Voor slechts 79 cent is de applicatie beschikbaar in de App Store, het in mijn ogen in ieder geval de moeite waard.

[app id=’502405582′]