Review: Tiny Wings 2.0 (iPhone, iPod Touch en iPad)

Archief

Toen Andreas Illiger Tiny Wings in februari vorig jaar uitbracht in de App Store, had niemand enig idee dat het een groot succes zou gaan worden. Maar de game had simpelweg iets speciaals, het prachtige design in combinatie met de eenvoudige gameplay zorgt ervoor dat deze game perfect geschikt is voor alle mobiele apparaten.

De vraag is natuurlijk hoe je een opvolger van een game maakt die juist uitblinkt door eenvoud, we hebben in de loop van jaren verschillende vergelijkbare apps gezien die veel nieuwe functies toevoegden in de updates, maar veel ontwikkelaars faalden doordat de eenvoud uit het oog wordt verloren. Een fout die Illiger met Tiny Wings 2.0 in ieder geval niet heeft gemaakt, de gameplay is nog volledig in tact, maar toch voelt de update en de iPad app als een compleet nieuwe ervaring.

Tiny Wings 2.0 is momenteel beschikbaar als een gratis update voor de gebruikers die het originele spel al hebben aangeschaft, verder is er ook een versie voor de iPad. Beide versies zijn identiek aan elkaar, al is het op de iPad mogelijk om het tegen een andere speler op te nemen op hetzelfde apparaat, dankzij het grotere scherm.

Afgezien van alle nieuwe functies, ziet de game er ook prachtig uit dankzij de ondersteuning van het Retina-scherm op de iPhone 4/4S en de derde-generatie iPad. De overige doelstellingen en nesten die je moet ontgrendelen om zover mogelijk te komen zijn allemaal nog steeds verwerkt in de game.

De modus om zo lang mogelijk door te vliegen als je kan is ook nog steeds beschikbaar, maar versie 2 heeft ook een modi genaamd ‘Vliegschool’, hier neem je het op tegen 3 andere vogels, iedere vogel heeft zijn eigen naam en karakteristieken. Vliegschool heeft drie verschillende werelden, elk met zijn eigen 5 levels/niveaus. Het doel is om eerder de finish te passeren dan je concurrenten, helaas worden deze bestuurd door de computer, en is er nog geen online-multiplayer ondersteuning via Game Center. Iets wat toch wel een teleurstelling mag worden genoemd, zeker in vergelijking met de concurrentie.

Tijdens ‘Vliegschool’ moet de speler minimaal als 3e of beter eindigen om het volgende niveau vrij te spelen, en de voortgang wordt voor elk van de 4 vogels individueel bijgehouden. Hierdoor moet de gebruiker met elke vogels alle level uitspelen, om alle Game Center achievements te halen. Elke vogel kan ook nieuwe nesten vrijspelen, waardoor er meer punten en medailles kunnen worden behaald.

De levels in de ‘Vliegschool’ modi zijn ook een stuk gevarieerder ten opzichte van de heuvels van het ‘Dagtochtje’. Zelfs als je in een goed ritme zit, kun je soms worden verrast door bepaalde heuvels, lange vlakke gebieden en zelfs waterplassen die de speler totaal tot stilstand brengt. Er zijn ook speciale bloemen die als trampolines kunnen worden gebruikt, maar het gebruik maken hiervan komt er precies.

Vliegschool is een modi die in de lijn van verwachtingen lag, toch voelt het nog steeds erg als de eerste versie van Tiny Wings, maar dan als een nieuwe verfrissende ervaring. Racen tegen tegenstanders is leuk en uitdagend, en spelers zullen er zeker een tijdje zoet mee zijn om alle 15 niveaus te voltooien. Toch moet ik nog een keer melden dat het missen van een online multiplayer optie, een gemiste kans is, want dit zijn juist de games die je wilt spelen tegen één van je vrienden. Mogelijk gaat deze functie later via een update nog worden toegevoegd, laten we het in ieder geval hopen.

De trotse bezitters van een iPad kunnen Tiny Wings HD gelukkig wel tegen elkaar spelen, op de iPad is namelijk de modi wel beschikbaar. Deze multiplayer-modi splits namelijk het scherm in tweeën, waardoor het mogelijk is om het tegen andere speler lokaal op te nemen, de eerste die 10.000 punten behaald of degene met de beste score naar het spelen van 5 niveaus wint. Het is een optie die jammer genoeg ook nog niet online beschikbaar is, gelukkig werkt de modi goed genoeg om je er een tijd mee te vermaken.

De update voor de originele game is nu beschikbaar, en dankzij de ondersteuning voor het Retina-scherm ziet de iPhone versie er in de 2x modus een stuk beter uit. Toch is de Tiny Wings HD versie voor de iPad zeker de extra euro waard. Beide versies zijn echte aanraders!

De update aan het originele spel is nu uit, en omdat het ten slotte netvlies-klaar het kijkt vrij goed in de 2 x modus op de iPad. Als u wilt dat inheemse iPad ondersteuning, ik denk dat de nieuwe kleine vleugels HD met de juiste schermgrootte en lokale multiplayer-modus is helemaal de moeite waard zich het vertakken over de extra paar dollar.

[app id=’417817520′]
[app id=’541517597′]