Review: Tomb Raider 2013

Archief

lara croftTomb Raider was ooit één van de populairste game voor consoles en PC, maar tijden veranderen helaas, gelukkig maakt de naam nog altijd veel gamers altijd nog een hoop emotie los. En dan bedoelen we niet de vrouwlijke rondingen van Lara Croft, nouja, een beetje dan. Maar het gevoel van een Indiana Jones-achtig avontuur, waarin je op zoek bent naar schatten, puzzels moet oplossen en booby traps moet vermijden.

Gelukkig biedt Tomb Raider in 2013 nog veel meer dan dat, want hoewel we nog steeds hebben te maken met een actie-avonturen game is de verhaallijn dit keer een stuk donkerder en spannender. Tijdens het spelen van de game krijg je steeds meer het gevoel dat je in een thriller bent beland. Het is in ieder geval een welkome verandering ten opzichte van de voorgaande Tomb Raider titels.

Verhaal

Het verhaal begint op een mysterieus eiland waar een stel onbekende bewoners onze heldin hebben vast gebonden, na een ongeluk op de boot. De toon wordt door de ontwikkelaars in ieder geval direct gezet. Het is niet langer de schone Lara Croft die we kennen, haar kleding zit onder de modder en bloed en dit zal in de loop van de game zeker niet gaan veranderen. Het is een nieuw soort realisme wat Tomb Raider ook daadwerkelijk nodig had.

In het begin zal je direct te maken krijgen met spannende vuurgevechten en explosies zoals je die alleen kent uit films als Rambo, daarnaast zijn de puzzels nog steeds aanwezig en kun je de wereld volledig ontdekken. Het heeft op enkele vlakken veel weg van Uncharted 3, maar dan groter en in mijn ogen zelfs beter. Een groter compliment kunnen we een game eigenlijk niet geven.

Er gebeurd tijdens het verhaal van alles en nog wat, zoals we al eerder zeiden kon de verhaallijn wel zijn geschreven door de beste schrijvers uit Hollywood. We zullen niet het gehele avontuur voor je verklappen, maar je kan me rustig geloven wanneer ik zeg dat je een groot aantal bizarre evenementen zal gaan mee maken en de vreemdste en engste personen gaat ontmoeten. Dat wil overigens niet zeggen dat er helemaal niks meer over is genomen van de oude Tom Raider games, want ook de door Loft zo geliefde wolf maakt zijn opwachting in de eerste levels.

Gameplay

Een goed verhaal is altijd mooi meegenomen, maar Tom Raider zal Tomb Raider niet zijn zonder de gebruikelijk platform elementen. Je zal rotsen moeten beklimmen, perfect je sprongen timen en dat is maar goed ook. Je zal dan al snel met zwetende handjes proberen om van het ene naar het andere platform te springen, naar beneden klauteren, vallend puin ontwijken en van tijd tot tijd op een Heavy Rain-achtige manier knoppen op het juiste moment moeten indrukken. Slaag je hier niet in dan zal het puin op het prachtige hoofdje van Lara neer vallen en zie je op lugubere manier hoe ze om het leven komt, en zeg nou eerlijk, dat wil jij toch niet op je geweten hebben.

Tijdens het spelen van de game krijg je de beschikking over een aantal verschillende soorten wapens. Bij de start van de game ren je nog rond met pijl en boog, maar langzaam maar zeker krijg je de beschikking over een pistool, automatische wapens, shotguns, granaten en meer. Daarnaast kun je je wapens ook nog upgraden door de juiste onderdelen te vinden die verspreid zijn in de wereld. Dit betekent dus dat je de omgeving goed moet verkennen voordat je weer verder gaat, want de kansen om te overleven worden naarmate de game vordert steeds kleiner.

Het is in Tomb Raider mogelijk om een vijand automatisch te locken, maar om extra experience punten te verdienen kun je ook iemand stilletjes besluipen of simpelweg een pijl op afstand door iemands hoofd schieten. De game geeft je dan ook de keuze om een eigen manier van spelen te ontwikkelen. Kies je er bijvoorbeeld voor om een vijand in de fik te steken dan moet je niet vergeten dat zijn geschreeuw weer nieuwe vijanden kan aantrekken, een betere actie is waarschijnlijk om met een bijl iemand monddood te maken.

Besturing & Graphics

De besturing van de game is uitstekend te noemen, Lara reageert vlot en soepel wanneer je gebruik maakt van de analoge sticks, en daarbij hebben we ook weinig problemen gekend met de camera posities. In bepaalde screns is het mogelijk om zelf de positie aan te passen, maar in bepaalde scenes hebben de ontwikkelaars de keuze voor jou gemaakt. Volgens de ontwikkelaars is dit gedaan om de speler op bepaalde momenten een claustrofobisch gevoel te geven wanneer men bijvoorbeeld door een met water gevulde tunnel loopt.

Qua graphics hebben we ook weinig reden tot klagen, de weer- en lichteffecten zien er simpelweg prachtig uit en ook zijn de animaties van Lara Croft erg goed gedaan. Grotten zien er donker en griezelig uit, waardoor je al snel moet overschakelen om de welbekende vlam om de omgeving te verlichten. De grote wereld biedt spelers niet alleen de mogelijkheid om de hoofdverhaal lijn te volgen, want er zijn ook side-missions te spelen in de verschillende graven. Je zal deze allemaal moet ontdekken om de game volledig te kunnen voltooien, na het afronden van de verhaallijn had ik namelijk slechts 61% van de volledige game afgerond. Er is in ieder geval naast de gebruikelijk missies nog een hoop meer te doen, maar dit is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.

Multiplayer

De multiplayer modus van Tomb Raider is simpelweg de grootste teleurstelling, en kan dan ook het best zo snel mogelijk worden vergeten. Het biedt helaas niet een hoop plezier en voelt eigenlijk totaal overbodig aan. De game modes geven een bepaald team vaak een groot voordeel ten opzichte van de ander, en hoewel de actie goed aanvoelt in de singleplayer missies, is het helaas niet gevarieerd genoeg om er een verslavende multiplayer game van te maken. Het is simpelweg te gecompliceerd met verschillende uitrustingen, level systeem en vaardigheden die je moet ontgrendelen, in mijn ogen verliest het daardoor veel van de directheid dat Tomb Raider juist zo goed maakt. Op bepaalde momenten is de multiplayer best vermakelijk, maar ik verwacht dat er nog maar een klein groepje fans de multiplayer modus spelen over een aantal maanden. We moeten de multiplayer dan ook maar zien als een leuk extraatje en niet als een minpunt.

In totaal zullen gamers op zijn minst 13 tot 15 uur zoet zijn met de game, hoewel dit voor een groot deel zal afhangen van het type speler dat je bent. Ben je van bijvoorbeeld van plan om alle missies te voltooien dan kun je hier al snel een aantal uurtjes bij optellen.

Conclusie

Tomb Raider is simpelweg een geweldig game en misschien wel de best actie-avonturen game die ik in afgelopen jaren heb gespeeld. Het voelt beter en volwassener aan dan zijn voorgangers, zonder de geschiedenis van Tomb Raider te vergeten.

Het verhaal is ongetwijfeld ook één van de sterkste punten en daarnaast is er in de wereld ook nog eens een hoop te ontdekken en te doen. Op het gebied van graphics mogen we ook niet klagen, want de game zag er voor Xbox 360 begrippen erg goed uit, en daarbij bleef de framerate constant op een acceptabel niveau.

Tomb Raider kent afgezien van het geslacht van het hoofdpersoon veel gelijkenissen met Uncharted 3, echter is de game niet net zo goed, nee ik durf te zeggen dat Tomb Raider zelfs beter is dan Drake. Het enige punt van kritiek dat ik kan hebben is dat bepaalde stukken repetitief aanvoelen, hoewel dit ook te maken kan hebben met het feit dat ik de gehele game in slechts enkele dagen tijd heb (moeten) uitspelen.

Wij zijn ieder geval dolblij met de comeback van Tomb Raider. Op 5 maart 2013 zal de game voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3 zijn te verkrijgen. Een betere koop op gamegebied kun je op dit moment niet doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*