De Japanse reus had verwacht dit jaar 50 miljoen smartphones te verkopen, maar verkocht er slechts 41 miljoen en dat is bijna 20% minder dan de doelstelling. In het afgelopen kwartaal presenteerde Sony een totaal verlies van $1,2 miljard en dit aanzienlijke verlies is terug te leiden naar de mobiele divisie en advertenties. Verkoopcijfers hebben aangetoond dat de mobiele divisie in de afgelopen drie jaar geen echte tekenen van groei heeft laten zien, ondanks dat het aantal verscheepte producten altijd nog een stijgende lijn heeft te pakken.
Voor Sony is het doel de komende periode dan ook om de smartphone en televisie weer te transformeren tot winstgevende elementen van het bedrijf, zelfs wanneer de verkoop van 1 van de 2 gaat teruglopen. De bedoeling is om de product line-up in de komende periode flink te laten krimpen. Meer informatie over de toekomstige plannen zal voor het einde van maart 2015 worden vrijgegeven.
Gelukkig zijn er ook nog delen van het bedrijf die wel naar behoren presteren, en daar valt zeker de divisie onder die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de lucratieve beeldsensoren voor camera’s. De vraag naar de Sony sensoren is sterk gestegen en vinden gretig aftrek bij Chinese smartphone fabrikanten, maar ook bij grootmachten als Apple en Samsung.
De PlayStation 4 blijft zoals gebruikelijk een stabiele factor voor Sony om het verlies in de smartphone markt enigszins te verlichten. Deze divisie verwacht volgend kwartaal een omzet te draaien van $13,6 miljard.
In de loop van volgend jaar zullen we zien wat Sony van plan is met de Xperia-serie en welke toestellen we nog kunnen verwachten. In september bracht het bedrijf nog de Xperia Z3 en Xperia Z3 Compact op de markt.