Apple gaat deze maand opnieuw de financiele resultaten van de afgelopen drie maand presenteren, normaal gesproken worden de verkoopcijfers van de iPhone en iPad gebruikt als het bewijs van de groei van het bedrijf. Maar de Mac is ook al jaren bezig met een opmars, en een nieuwe grafiek gemaakt door analist Horace Dediu laat zien dat de verkoop verhouding tussen de PC en Mac op het laagste punt is sinds 1997.
Maar laten we alles eens in perspectief bekijken, want voor elke 16 PC’s die worden verkocht wordt er slecht één Mac verkocht. Een behoorlijk verschil zou je denken, maar in 2004 was de verhouding 50 PC’s voor één verkochte Mac. Dit zijn cijfers die wereldwijd gelden, in de Verenigde Staten is de verhouding een stuk positiever voor Apple (3:1). Hoewel de verkoop van iOS apparaten nog steeds verreweg het meest winstgevende onderdeel is van het bedrijf, blijft de Mac het nog steeds goed doen, zeker in vergelijking met de dalende verkoop van de traditionele computers.
De vraag is natuurlijk waarom er een verschuiving aan het plaats vinden in de verkoops van Macs en PC’s: is Apple niet te stoppen of bakken de PC fabrikanten er niks? Het is zeer waarschijnlijk een beetje van beide. De verkoop van de Mac is al jaregen gestaagd gestegen: Apple verkocht in het vierde kwartaal van 2011 zo rond de 5 miljoen laptops en dekstops, één miljoen meer dan in hetzelfde kwartaal van 2010 en twee miljoen meer dan in vierde kwartaal van 2009. Het lijken vooral producten zoals de MacBook Air te zijn die klanten naar de kant van Apple trekken. Ook is het waarschijnlijk dat de grote vraag naar de iPad en iPhone heeft geleid tot meer belangstelling voor Mac-computers.
Het zijn lastige jaren geweest voor PC fabrikanten, en de verkoop van computers lijkt al een tijdje niet meer te stijgen. In vergelijking met het stijgende aantal verkochte Mac’s in 2009, 2010 en 2011, bleven de verkoopcijfers van de PC op hetzelfde niveau. In het vierde kwartaal van 2011 werden er zo’n 92,7 miljoen PC’s verkocht, een daling in vergelijking 2010 (93,5 miljoen) en in 2009 werden er zo’n 90 miljoen PC’s verkocht. Veel van de PC fabrikanten hadden verwacht veel van de dunne ultrabook modellen te verkopen, maar het greep nog niet echt de aandacht van de consument, zeker niet in vergelijking met de MacBook Air, Apple’s ultrabook.
De grafiek van de analist laat alleen Mac-computers zien, en niet de talloze iOS apparaten die Apple in de afgelopen jaren heeft verkocht. Hoewel de Mac misschien niet meer de core-business is van Apple laat het toch geweldige cijfers zien op elk gebied. Mensen lijken al te vergeten zijn dat Apple slechts 15 jaren geleden op het randje van de afgrond verkeerde, maar maakte zijn comeback dankzij de release van de eerste iMac.
Apple zal op 24 juli de cijfers presenteren van het afgelopen kwartaal, we zijn in ieder geval bedoeld of de groei heeft doorgezet. De MacBook Pro met Retina-scherm lijkt het nieuwe paradepaardje te worden van Apple.