In juni begon Audi al met het teasen van de nieuwe RS3 met een vijfcilindermotor en een nieuw achterdifferentieel, waardoor de auto ook beschikt zou zijn om mee te driften. Vandaag is het tijd voor de volledige onthulling van de Audi RS3 Sportback en Audi RS3 Limousine.
Laten we beginnen met het uiterlijk van de nieuwe RS3. De singleframegrille is door Audi onder handen genomen en heeft nu enorme luchtinlaten aan beide kanten. Standaard komt de auto met led-koplampen en optioneel zijn de matrix-koplampen, waarmee je ook geblokte vlag krijgt te zien in het gedeelte onder de lamp. Een andere toevoeging zijn de luchtuitlaten achter de voorste wielkasten. Verder zijn er nieuwe dorpels, 19-inch y-spaaks velgen, twee ovalen uitlaten en een nieuwe agressievere achterbumper.
Onder de motorkap vinden we opnieuw een vijfcilindermotor met 400 pk met 500 Nm aan koppel. Dat is qua aantal paarden identiek aan zijn voorganger, terwijl er 20 Nm aan koppel is toegevoegd. De nieuwe Audi RS3 bereikt drie tienden sneller 100 km/u dan het oude model. In de RS3 heb je daar slechts 3,8 seconden voor nodig. Audi heeft de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar dat is met het RS Dynamic-pakket en keramische remmen voor een flink aantal euro’s op te schroeven naar 290 km/u. De vijfcilinder is standaard gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling.
Als eerste Audi heeft de nieuwe RS 3 de RS Torque Splitter in plaats van een traditioneel achterasdifferentieel. De torque splitter heeft twee elektronisch aangestuurde meervoudige plaatkoppelingen, één voor elk achterwiel. Hiermee is de aandrijfkracht geheel variabel over de achterwielen te verdelen. Zo is bijvoorbeeld onderstuur in de kiem te smoren en op het circuit maakt de torque splitter zelfs gecontroleerde drifts mogelijk. De bestuurder selecteert daarvoor de RS Torque Rear-modus in het Audi Drive Select-systeem. Ook de RS Performance-modus is nieuw. Deze staat voor een specifieke afstemming van motor en transmissie. Zeker in combinatie met de semi-slick-banden, die voor het eerst beschikbaar zijn, resulteert dat in een buitengewoon dynamisch weggedrag. Andere beschikbare rijmodi zijn comfort, auto, dynamic, RS Individual en efficiency.
Voor maximaal rijplezier hebben de nieuwe RS 3-modellen een verlaagd sportonderstel met nieuw ontwikkelde schokdempers. Deze reageren nog sneller en effectiever dan voorheen op elke rijsituatie. Als optie is het RS-sportonderstel met adaptive damper control leverbaar. Door de individuele elektronische aansturing van elke schokdemper is het bereik tussen sportiviteit en comfort opvallend breed.
Voor de RS 3-modellen heeft Audi een nieuw remsysteem ontwikkeld. Elke remklauw heeft zes remzuigers. De remschijven vóór (diameter: 375 mm) en achter (310 mm) zijn voor een optimale vertraging en maximale stabiliteit inwendig geventileerd en radiaal doorboord. Speciale air control-elementen verbeteren de remkoeling met 20%. Keramische remschijven vóór (380 mm diameter) zijn optioneel. Dit remsysteem weegt circa 10 kg minder dan de versie met stalen remschijven.
In het interieur valt de 12,3 inch Audi virtual cockpit plus op door de RS-weergave. Zo wordt het toerental in de vorm van een balk weergegeven. Als de transmissie handmatig wordt bediend, verandert de kleur van dit display bij het accelereren van groen naar geel en vervolgens naar rood. Dit helpt de bestuurder om het ideale schakelmoment te kiezen. Het vermogen en koppel worden in percentages getoond. In de RS Runway-weergave worden belangrijke waarden in tegengestelde richting getoond, op de manier zoals dat ook in vliegtuigen gebeurt. Zo staat de hoogste snelheid op de voorgrond en de laagste op de achtergrond. Uiteraard zijn via Audi virtual cockpit plus ook G-kracht-waarden, rondetijden en acceleratiecijfers op te roepen.
In het centrale 10,1 inch scherm is de RS Monitor opgenomen. Deze laat naast de temperatuur van koelvloeistof en (transmissie)olie ook de bandenspanning zien. Voor het eerst is de Audi RS 3 ook leverbaar met een head-up display. Het racegevoel in het interieur wordt verder versterkt doordat het dashboard van carbon is en door de RS-sportstoelen. Optioneel is fijnnappalederen bekleding met stiksels in RS-honingraatdesign beschikbaar. Ook voor het interieur zijn er vele individualiseringsmogelijkheden.
De nieuwe Audi RS3 Sportback en Audi RS3 Limousine zijn vanaf begin augustus te bestellen bij de Nederlandse Audi Sport-dealers. De exacte specificaties en prijzen worden op dat moment bekendgemaakt, maar de vanafprijs komt vermoedelijk rond de 90.000 euro te liggen. De levering van de nieuwe modellen start naar verwachting eind oktober.