Apple is van plan om een aantal belangrijke wijzigingen door te voeren in de huidige voorwaarden om de privacy van gebruikers beter te beveiligen en te beschermen. Het doorgaans goed geïnformeerde ‘The Information’ zegt dat Apple het in iOS 9 niet langer zal toestaan dat adverteerders toegang krijgen tot informatie over app downloads voor de weergave van gerichte advertenties. Door deze nieuwe regels kunnen adverteerders niet langer zien welke apps er op je iPhone of iPad zijn geïnstalleerd.
Momenteel zijn bedrijven als Facebook en Twitter in staat om te zien welke apps er op je iPhone of iPad zijn gedownload, en met behulp van deze data kunnen er gerichte advertenties worden weergegeven op basis van de apps die de gebruiker heeft geïnstalleerd. Wanneer Facebook bijvoorbeeld ziet dat je in de afgelopen periode veel games hebt gedownload, dan kan het advertenties aanbieden voor een spel dat je juist nog niet hebt gespeeld.
[sc:inpost-tekst ]Het was overigens nooit de bedoeling dat deze informatie beschikbaar zou zijn voor ontwikkelaars, maar door misbruik te maken in de communicatie-API genaamd “canopenURL” kunnen ze deze gegevens opvragen, iets dat in het najaar met de release van iOS 9 niet langer mogelijk zal zijn.
Tijdens de presentatie van iOS 9 maakte Apple duidelijk hoe belangrijk de privacy van zijn gebruikers is en het introduceerde zelfs een aantal features voor betere bescherming. Volgens Apple zijn Siri en de nieuwe zoekfuncties volledig anoniem en worden ze niet gelinkt aan een Apple ID of Apple Diensten en worden ze ook niet gedeeld met derden.
Apple introduceerde met iOS 9 ook een nieuwe VPN-extensie API en Content Blockers voor Safari-extensies in iOS 9, zodat gebruikers straks zelfs extensies kunnen installeren om cookies, afbeeldingen, advertenties, pop-ups en meer te blokkeren.
Eerder deze week bracht Apple de tweede bèta van iOS 9 uit, de publieke versie wordt ergens dit najaar verwacht.
[sc:inpost-tekst ]