Apple heeft naar verluidt een geheim team samengesteld om te onderzoeken welke potentiële veranderingen kunnen worden aangebracht aan de huidige App Store. Het bedrijf uit Cupertino zou overwegen om apps tegen een vergoeding op een prominente plaats aan te prijzen, een soortgelijke feature introduceerde Google vorig jaar voor zijn eigen Play Store.
Betaalde zoekopdrachten in App Store?
Het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg claimt dat er momenteel 100 Apple-medewerkers werken aan het App Store project dat onder leiding staat van vicepresident en voormalig hoofd van iAd Todd Terisi. Volgens Bloomberg is het team relatief nieuw en is het nog onbekend of en wanneer er veranderingen gaan worden aangebracht aan de App Store.
Onder de ideeën die worden nagestreefd, overweegt Apple betaalde zoekresultaten, een model dat te vergelijken is met Google, waarbij bedrijven moeten betalen om hun app prominent in beeld te tonen bij zoekresultaten die gebaseerd zijn op wat de gebruiker zoekt. Een game-ontwikkelaar kan bijvoorbeeld zijn app tonen wanneer iemand zoekt naar een “voetbalwedstrijd”, “woordpuzzel” of “blackjack”.
Het ontdekken van apps is al geruime tijd een probleem in de iOS App Store en dat komt natuurlijk niet als een complete verassing wanneer je weet dat er in totaal 1,8 miljoen apps beschikbaar zijn. Uit verschillende onderzoeken is gebleven dat vooral de uitgelichte apps en de apps die terug zijn te vinden in de hitlijsten het goed doen. Achter deze apps zitten vaak grote bedrijven die veel geld besteden aan advertenties. Betaalde zoekopdrachten lijken dan ook slecht nieuws te betekenen voor onafhankelijke ontwikkelaars die het hoofd boven water proberen te houden.
Het nieuws dat Apple werkt aan een vernieuwde App Store komt enkele maanden nadat Apple’s marketing guru Phil Schiller werd aangesteld als de eindverantwoordelijke van de App Store. Naast betaalde zoekresultaten zou Apple ook de wijze van browsen door de inhoud van de App Store willen verbeteren.