Het is inmiddels duidelijk dat Google en Amazon met elkaar in conflict zijn gekomen, echter lijkt de consument de grootste verliezer te zijn. Amazon stopte namelijk met de verkoop van Google-hardware en Google heeft gereageerd door toegang tot YouTube te blokkeren op de verschillende Echo- en Fire TV-producten van Amazon.
Amazon versus Google
Beide bedrijven zijn elkaar eigenlijk nodig en het lijkt dan ook een vrij nutteloze strijd te zijn die meer met macht heeft te maken dan geld. Amazon lijkt in ieder geval niet bang te zijn en volgens een nieuw gerucht zou de grootste retailer ter wereld zelfs plannen hebben om een YouTube-achtige dienst te lanceren. Het bedrijf diende onlangs bij het US Patent & Trademark Office een handelsmerkaanvraag in voor AmazonTube en OpenTube.
In de aanvraag beschrijft Amazon een dienst met vooraf opgenomen audio, video en audiovisuele werken via draadloze netwerken, die niet te downloaden zijn. Gebruikers zouden de diensten kunnen gebruiken om foto’s, video’s, tekst, data, plaatjes en andere elektronische content te delen.
De aanvragen werden ingediend op de dag waarop Google aankondigde dat Amazon-apparaten niet langer toegang zouden krijgen tot YouTube. Amazon is sindsdien ook bezig geweest met het registreren van nieuwe domeinnamen waaronder AlexaOpenTube.com, AmazonAlexaTube.com en AmazonOpenTube.com. Het heeft er de schijn van dat de plannen serieus zijn, hoewel het onwaarschijnlijk is dat de dienst een qua populariteit een grote concurrent voor YouTube zal worden.
Bedrijven vragen echter continu nieuwe patenten aan en het merendeel wordt uiteindelijk nooit uitgevoerd in de praktijk. Daarnaast hebben Google en Amazon aangegeven dat ze proberen om het geschil vóór 1 januari op te lossen en Amazon zei vorige week dat de Chromecast binnenkort weer zou worden aangeboden, echter is dat moment nog niet aangebroken.