Maar om het spel daadwerkelijk te gaan maken is Gearbox volgens Pitchford hulp nodig van een andere studio. “Ik heb de rechten voor de franchise niet alleen gekocht zodat mensen Duke Nuke Forever konden ervaren. Het was een soort van tol om Duke Nukem een kans op de toekomst te geven,” aldus Pitchford op de vraag of er nog een andere Duke Nukem game gemaakt gaat worden.
“Dus ja. Sterker nog, we hebben al gewerkt aan enkele concepten. De uitdaging is dat Gearbox erg druk is. Een snellere manier zou zijn als de juiste externe studio interesse toonde in Duke Nukem, waarna we met ze zouden kunnen samenwerken.”
[sc:adsense-tekst ]Duke Nuke Forever werd in 2011 met gemengde gevoelens ontvangen, nadat de game meer dan 15 jaar in ontwikkeling was geweest.
“Ik denk dat het een uitdagend probleem is, maar er is geen twijfel dat wanneer het gebeurt, het de hele industrie op zijn kop zal zetten. Het krijgen van aandacht is in deze industrie misschien nog wel een van de moeilijke dingen. Dat was waarschijnlijk ook een problemen waar Duke Nuke Forever mee kreeg te maken, omdat het 10 jaar lang als het beste spel ooit werd omschreven. De game had een legendarische status en daarom een grote aantrekkingskracht.”
Gearbox werkte eerder al samen met een andere ontwikkelaar aan de game Aliens: Colonial Marines, die in samenwerking met TimeGate Studios op de markt werd gebracht. Kort na de samenwerking sloot TimeGate zijn deuren vanwege een gedwongen faillissement.
[sc:adsense-tekst ]